Navigointivalikko
Murupolku
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - pääsisältö
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet
Lupa- ja valvontavirasto toimii kriittisten raaka-aineiden hankkeiden yhteyspisteviranomaisena. Neuvomme kriittisten raaka-aineiden hankkeisiin liittyvissä menettelyllisissä kysymyksissä. Lisäksi laadimme strategisten hankkeiden toteuttamiseksi vaadittavien lupa- ja muiden hallinnollisten menettelyiden käsittelyä koskevan aikataulun ja seuraamme, että hankkeita koskevat hakemukset käsitellään määräajassa.
Tehtävä perustuu Euroopan parlamentin ja Euroopan neuvoston asetukseen kriittisistä raaka-aineista (Critical Raw Materials Act, CRMA). Asetuksen tavoitteena on muun muassa varmistaa kriittisten raaka-aineiden turvattu, häiriönsietokykyinen ja kestävä tarjonta Euroopan unionissa sekä sujuvoittaa kriittisten raaka-aineiden hankkeiden toteuttamiseksi vaadittavia lupamenettelyitä.
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - pääsisältö - väliotsikko 1 Kriittiset raaka-aineet ja niitä koskevat hankkeet
Kriittiset raaka-aineet ja niitä koskevat hankkeet
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - haitari 1 - Kriittiset raaka-aineet ja niitä koskevat hankkeet
Kriittiset raaka-aineet ovat taloudellisesti merkittäviä materiaaleja, joita tarvitaan muuhun kuin energia- tai maatalouskäyttöön. Niiden toimitusvarmuuteen liittyy suuri riski, koska niiden saatavuus ja tuotanto keskittyvät pääasiassa muutamaan maahan.
Seuraavia raaka-aineita pidetään kriittisinä (jalostamattomassa muodossaan ja kaikissa jalostusvaiheissa sekä silloin, kun ne esiintyvät muiden louhinta-, jalostus- ja kierrätysprosessien sivutuotteina):
- antimoni
- arseeni
- baryytti
- bauksiitti/alumiinioksidi/alumiini
- beryllium
- boori
- fluorisälpä
- fosfori
- gallium
- germanium
- grafiitti
- hafnium
- helium
- kevyet harvinaiset maametallit
- koboltti
- koksihiili
- kupari
- litium
- maasälpä
- magnesium
- mangaani
- nikkeli – akkulaatu
- niobium
- piimetalli
- platinaryhmän metallit
- raakafosfaatti
- raskaat harvinaiset maametallit
- skandium
- strontium
- tantaali
- titaanimetalli
- vanadiini
- vismutti
- volframi
Lista on päivitetty 9.10.2025. Euroopan komissio voi muuttaa luetteloa. Ajan tasalla olevat tiedot voit katsoa EUR-Lexistä, johon löytyy linkki tämän sivun lopusta.
Kriittisten raaka-aineiden hankkeella tarkoitetaan hanketta, jossa
- louhitaan, jalostetaan tai kierrätetään kriittisiä raaka-aineita ja
- suunnitellaan laitoksen perustamista tai olemassa olevan laitoksen merkittävää laajentamista tai käyttötarkoituksen muuttamista.
Louhinta
Louhinnalla tarkoitetaan malmien, mineraalien ja kasvituotteiden tuotantoa niiden alkuperäisestä lähteestä pääasiallisena tuotteena tai sivutuotteena. Alkuperäisiin lähteisiin luetaan maan- ja vedenalaiset sekä vedessä olevat mineraaliesiintymät, suolavesi ja puut.
Jalostus
Jalostuksella tarkoitetaan prosesseja, joissa raaka-aineet muutetaan taloudellisesti käyttökelpoisiin muotoihin.
Näitä prosesseja ovat
- fysikaaliset, kemialliset ja biologiset prosessit
- raaka-aineiden muuntaminen malmeista, mineraaleista, kasvituotteista tai jätteistä puhtaiksi metalleiksi tai seoksiksi
- rikastus, erotus, sulatus ja jalostus.
Metallin työstämistä ja jatkojalostamista väli- ja lopputuotteiksi ei lasketa jalostukseen.
Kierrätys
Kierrätys tarkoittaa jätemateriaalien uudelleenkäsittelyä tuotteiksi, materiaaleiksi tai aineiksi. Uudelleenkäsittelyn lopputuotteita voi käyttää joko alkuperäiseen tarkoitukseen tai muihin tarkoituksiin.
Kierrätykseen sisältyy eloperäisen aineksen uudelleenkäsittely.
Kierrätykseen ei sisälly energian hyödyntäminen eikä uudelleenkäsittely materiaaleiksi, joita käytetään polttoaineina tai maantäyttötoimiin.
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - pääsisältö - väliotsikko 2 Strategiset hankkeet
Strategiset hankkeet
Strategisia raaka-aineita koskevalle hankkeelle voi hakea strategisen hankkeen asemaa Euroopan komissioilta. Strategiseksi hankkeeksi voidaan katsoa louhinta-, jalostus- tai kierrätyshanke. Strateginen hanke voi olla myös substituutiohanke, jossa edistetään strategisia raaka-aineita korvaavien raaka-aineiden tuotantoa.
Strategisten hankkeiden tarkemmat kriteerit on lueteltu kriittisten raaka-aineiden asetuksessa. Löydät linkin asetukseen tämän sivun lopusta.
Lupa- ja valvontavirasto vastaa strategisen hankkeen lupakokonaisuuden määräajan laskennasta ja mahdollisesta määräajan pidentämisestä. Laadimme myös hankkeen lupakokonaisuuden yksityiskohtaisen aikataulun tiiviissä yhteistyössä hankkeesta vastaavan viranomaisen ja hanketta koskevia asioita käsittelevien viranomaisten kanssa sekä päivitämme aikataulua tarvittaessa.
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - haitari 2 - Strategiset hankkeet
Strategisia raaka-aineita ovat kriittiset raaka-aineet, joilla on suuri merkitys EU:n sisämarkkinoille. Niitä käytetään vihreän ja digitaalisen siirtymän teknologioissa sekä puolustus- ja ilmailualan sovelluksissa.
Strategisten raaka-aineiden arvioitu kysyntä maailmanlaajuisesti on tyypillisesti suurempi kuin niiden tarjonta. Lisäksi strategisten raaka-aineiden tuotannon lisääminen on vaikeaa.
Seuraavia raaka-aineita pidetään strategisina raaka-aineina (jalostamattomassa muodossaan ja kaikissa jalostusvaiheissa sekä silloin, kun ne esiintyvät muiden louhinta-, jalostus- tai kierrätysprosessien sivutuotteina):
- bauksiitti/alumiinioksidi/alumiini
- boori – metallurginen laatu
- gallium
- germanium
- grafiitti – akkulaatu
- koboltti
- kupari
- litium – akkulaatu
- magneettien harvinaiset maametallit (Nd, Pr, Tb, Dy, Gd, Sm ja Ce)
- magnesiummetalli
- mangaani – akkulaatu
- nikkeli – akkulaatu
- piimetalli
- platinaryhmän metallit
- titaanimetalli
- vismutti
- volframi
Lista on päivitetty 9.10.2025. Euroopan komissio voi muuttaa luetteloa. Ajan tasalla olevat tiedot voit katsoa EUR-Lexistä, johon löytyy linkki tämän sivun lopusta.
Strategisen hankkeen asema vaikuttaa seuraavasti:
- Hankkeen lupakokonaisuus on käsiteltävä asetuksessa säädetyssä määräajassa.
- Hanketta koskevat ympäristö- ja vesitalouslupahakemukset saavat etusijan Lupa- ja valvontavirastossa suhteessa muihin ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaisiin lupahakemuksiin.
- Hankkeen ympäristö- ja vesitalouslupia koskevat asiat on käsiteltävä kiireellisenä muutoksenhakutuomioistuimissa.
- Lupaharkinnassa hanke katsotaan yleisen edun mukaiseksi tai erittäin tärkeän yleisen edun mukaiseksi, mikä voi mahdollistaa poikkeamisen vesienhoidon ympäristötavoitteista tai Natura 2000 -verkostoon kuuluvan alueen suojelusta.
Strategisen hankkeen asema ei vaikuta luvan myöntämisen edellytyksiin eikä määräyksiin, jotka liittyvät ympäristön pilaantumisen rajoittamiseen. Asema ei myöskään heikennä ympäristönsuojelun tasoa tai hankkeiden toteuttamiseksi vaadittavien ympäristöarviointien laatua.
Lisätietoa strategisen hankkeen asemasta, hakuohjeet ja hakemuslomakkeen löydät Euroopan komission verkkosivulta (englanniksi).
Usein kysyttyjä kysymyksiä (englanniksi):
Hakuprosessiin liittyviä kysymyksiä voi lähettää myös suoraan Euroopan komissiolle osoitteeseen [email protected].
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - pääsisältö - väliotsikko 3 - Strategisen hankkeen lupakokonaisuus
Strategisen hankkeen lupakokonaisuus
Lupakokonaisuus kattaa kaikki hankkeen rakentamiseksi ja toteuttamiseksi tarvittavat lupa- ja muut hallinnolliset menettelyt, joita ovat esimerkiksi rakentamis-, kemikaali- ja verkkoliitäntäluvat, kaivos- ja ympäristöluvat sekä ympäristövaikutusten arviointi. Hanketta koskevat kaavoitus- ja muutoksenhakuprosessit eivät sisälly lupakokonaisuuteen.
Strategisissa hankkeissa vastaamme lupakokonaisuuden
- määräaikojen laskennasta ja mahdollisista pidennyksistä
- yksityiskohtaisen aikataulun laatimisesta yhteistyössä hankkeesta vastaavan ja muiden viranomaisten kanssa
- aikataulun päivittämisestä
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - haitari 3 - Strategisen hankkeen lupakokonaisuus
Lupakokonaisuuden määräajan laskenta alkaa, kun asiaa käsittelevä viranomainen toteaa ensimmäisen hakemuksen tai ilmoituksen sisältävän riittävät tiedot tai kun ympäristövaikutusten arviointiselostus kuulutetaan. Määräajan laskenta päättyy, kun viranomainen antaa päätöksen viimeiseen vireillä olevaan asiaan. Hanketta koskevat kaavoitus- ja muutoksenhakuprosessit eivät sisälly määräajan laskentaan.
Ilmoitamme hankkeesta vastaavalle määräaikalaskennan alkamisesta ja päättymisestä sekä mahdollisista muutoksista.
Strategisen hankkeen lupakokonaisuuden määräajat ovat seuraavat:
- 27 kuukautta, kun hankkeeseen liittyy louhintaa.
- 15 kuukautta, kun hankkeeseen liittyy ainoastaan jalostusta tai kierrätystä.
Jos hanke on ollut lupamenettelyssä jo ennen kuin se tunnustettiin strategiseksi hankkeeksi, lupakokonaisuuden käsittely saa kestää enintään
- 24 kuukautta hankkeissa, joihin liittyy louhintaa
- 12 kuukautta hankkeissa, joihin liittyy ainoastaan jalostusta tai kierrätystä.
Jos hanke vaatii ympäristövaikutusten arviointia, lupakokonaisuuden määräajan laskenta alkaa, kun ympäristövaikutusten arviointiselostus kuulutetaan. Jos selostusta pitää täydentää kuulemisen jälkeen, täydennyksen toimittamiselle asetetun määräajan ja täydennyksen toimittamisen välistä aikaa ei lasketa mukaan lupakokonaisuuden kestoon.
Lupakokonaisuuden määräaikojen ylittymisestä ei seuraa sanktioita viranomaiselle. Suomen valtion on kuitenkin varmistettava, että viranomaisilla on riittävät resurssit ja henkilöstö, jotta strategista hanketta koskevat asiat saadaan käsiteltyä kriittisten raaka-aineiden asetuksen mukaisessa määräajassa. Hankkeesta vastaavan ja hanketta koskevia asioita käsittelevien viranomaisten on lisäksi omalla toiminnallaan varmistettava, että asetuksessa säädettyjen määräaikojen mukainen käsittelyaika on mahdollista.
Lupa- ja valvontavirasto voi poikkeustapauksissa pidentää lupakokonaisuuden määräaikaa, jos strategisen hankkeen luonne, monimutkaisuus, sijainti tai koko sitä edellyttää.
Määräaikaa on mahdollista pidentää ennen määräajan päättymistä enintään
- kuudella kuukaudella hankkeissa, joihin liittyy louhintaa
- kolmella kuukaudella hankkeissa, joihin liittyy ainoastaan jalostusta tai kierrätystä
Perusteena määräajan pidentämiselle voivat olla esimerkiksi ennakoimattomat olosuhteet, joiden vuoksi hankkeeseen liittyviä ympäristöarviointeja on laadittava lisää tai niitä on täydennettävä.
Jos asiaa käsittelevä viranomainen ei voi antaa ratkaisua lupakokonaisuuden aikataulussa määritellyssä käsittelyajassa, viranomainen tekee yhteyspistepalveluille ehdotuksen asian käsittelyajan pidentämisestä perusteluineen.
Jos määräaikaa pidennetään, ilmoitamme päätöksestä hankkeesta vastaavalle kirjallisesti. Samalla kerromme päätöksen perustelut ja lupakokonaisuuden uuden päättymisajankohdan. Päätöksestä ei voi valittaa.
Laadimme lupakokonaisuuden yksityiskohtaisen aikataulun yhteistyössä hankkeesta vastaavan ja hanketta koskevia asioita käsittelevien viranomaisten kanssa. Laadimme aikataulun kuukauden kuluessa siitä, kun ensimmäinen hakemus on todettu riittäväksi, ympäristövaikutusten arviointiselostus on kuulutettu tai kun jo lupamenettelyssä oleva hanke tunnustetaan strategiseksi. Hankkeesta vastaavan on julkaistava aikataulu verkkosivuillaan.
Päivitämme aikataulua, jos lupakokonaisuuden päättymisajankohta muuttuu merkittävästi.
Kriittisten raaka-aineiden hankkeen toteuttaminen voi hankkeen tyypistä ja koosta riippuen vaatia useita eri lupa- ja muita hallinnollisia menettelyitä. Hankkeen toteuttaminen voi vaatia esimerkiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelyä, ympäristö- ja vesitalouslupaa sekä rakentamislupaa. Hankkeen toteuttamiseksi tarvittavia lupia ja muita velvoitteita voit kartoittaa esimerkiksi Suomi.fi-palvelussa. Löydät linkin palveluun tämän sivun lopusta.
Lupien tarveharkintaan liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä asiaa käsittelevään viranomaiseen.
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - Katso myös
Kriittisten raaka-aineiden hankkeet - Lainsäädäntö
Lainsäädäntö
Yhteyspistepalvelut - Ota yhteyttä
Yhteystiedot
Sähköpostilla [email protected]
Soittamalla 0295 256 920 (ympäristöasioiden asiakaspalvelu)