Navigointivalikko
Murupolku
Iäkkäiden palvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa
Iäkkäiden palvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa
Keskeisiä iäkkäiden palveluja ovat kotihoito, muut kotona asumista tukevat palvelut, omaishoito sekä yhteisöllinen asuminen ja ympärivuorokautinen palveluasuminen. Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki (jatkossa pelkkä hyvinvointialue) vastaavat iäkkäiden henkilöiden palvelutarpeiden mukaisten laadukkaiden, oikea-aikaisten ja riittävien palvelujen järjestämisestä. Palvelut on toteutettava niin, että ne tukevat iäkkään henkilön hyvinvointia, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta.
Iäkkäiden palvelujen järjestäminen hyvinvointialueella
Hyvinvointialue vastaa iäkkään henkilön palvelutarpeen selvittämisestä. Palvelutarpeen selvittäminen pitää aloittaa viipymättä ja saattaa loppuun ilman aiheetonta viivytystä. Jos henkilö on yli 75-vuotias, selvittäminen on aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä.
Hyvinvointialueella on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä. RAI-arviointi tehdään asiakkuuden alkaessa, ja se pitää tarkistaa aina kun asiakkaan toimintakyvyssä tapahtuu olennaista muutosta, mutta vähintään puolivuosittain. Tarkempaa tietoa RAI-järjestelmästä ja arvioinnista saat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta.
Hyvinvointialue vastaa myös siitä, että iäkkäälle henkilölle laaditaan asiakassuunnitelma ilman aiheetonta viivytystä sen jälkeen, kun iäkkään henkilön palvelutarve on selvitetty. Suunnitelma on laadittava, jollei kyseessä ole tilapäinen neuvonta ja ohjaus tai jollei suunnitelman laatiminen muutoin ole ilmeisen tarpeetonta. Asiakassuunnitelmassa määritellään iäkkään henkilön palvelutarpeen arvioinnin perusteella, millainen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kokonaisuus tarvitaan hänen hyvinvointinsa, terveytensä, toimintakykynsä ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi sekä hyvän hoidon turvaamiseksi. Palvelut pitää suunnitella niin, että ne vastaavat määrältään, sisällöltään ja ajoitukseltaan iäkkään henkilön tarpeita. Asiakassuunnitelma on tarkistettava ilman aiheetonta viivytystä aina silloin, kun iäkkään henkilön toimintakyvyssä tapahtuu hänen palveluntarpeeseensa vaikuttavia olennaisia muutoksia.
Hyvinvointialue vastaa iäkkään henkilön tarvitsemien sosiaalipalveluiden myöntämisestä. Hyvinvointialueen on tehtävä päätös iäkkään henkilön kiireellisesti tarvitsemien sosiaalipalvelujen myöntämisestä, ja palvelut on järjestettävä viipymättä siten, ettei iäkkään henkilön oikeus välttämättömään huolenpitoon vaarannu. Päätös muiden kuin kiireellisten sosiaalipalvelujen myöntämisestä on tehtävä ja palvelut järjestettävä ilman aiheetonta viivytystä, kuitenkin viimeistään kolmen kuukauden kuluttua asian vireille tulosta.
Iäkkäiden palvelut ovat hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa, jota ensisijaisesti hyvinvointialue valvoo.
Henkilöstö iäkkäiden palveluissa
Iäkkäiden palveluissa ja toimintayksiköissä henkilöstön määrän, koulutuksen, kielitaidon, osaamisen sekä tehtävärakenteen pitää vastata asiakkaiden palvelutarvetta ja turvata laadukkaat palvelut. Vastuu asiakkaan hoidosta ja huolenpidosta on aina sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöllä.
Kotihoidossa henkilöstön työtehtävät ja -ajat pitää suunnitella siten, että asiakkaat saavat palvelupäätöksen tai sopimuksen mukaisen tuntimäärän palveluja ja että työntekijöiden osaaminen vastaa asiakkaiden palvelutarvetta ja tehtävien edellyttämää osaamista. Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa toteutuneen henkilöstömitoituksen on oltava vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti. Henkilöstömitoituksen on oltava vähimmäismitoitusta korkeampi, jos asiakkaiden palvelutarpeet sitä edellyttävät.