Murupolku

Kantelun tekeminen Lupa- ja valvontavirastolle pääsisältö

Kantelun tekeminen Lupa- ja valvontavirastolle

Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai hoitoon, sinulla voi olla mahdollisuus tehdä asiasta kantelu. Kantelu on valvontaviranomaiselle tehty ilmoitus epäillystä virheellisestä tai lainvastaisesta menettelystä tai laiminlyönnistä. Tältä sivulta löydät lisätietoa kantelun tekemisestä sekä muista mahdollisuuksista selvittää asia, johon olet tyytymätön.

Ensisijainen tapa selvittää palvelussa ilmennyt ongelma on keskustelu. Jos keskustelu ei auta, tietyistä asioista on mahdollista tehdä myös kirjallinen muistutus. Jos edellä mainittujen jälkeen olet edelleen tyytymätön, sinulla on vielä mahdollisuus tehdä kantelu.

Kantelun tekeminen Ohjepolku

  1. Keskustelu

    Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai hoitoon, keskustele ensin palvelunantajan tai päätöksen tehneen henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Asia voi korjaantua keskustelun avulla. Toiminnasta vastaavalla taholla on velvollisuus korjata mahdolliset epäkohdat. Lisäksi tyytymättömyyttä aiheuttaneisiin tilanteisiin voi liittyä väärinymmärryksiä, jotka selviävät nopeimmin keskustelemalla.

  2. Muistutus

    Jos keskustelu ei auta, voit tietyissä tapauksissa tehdä kirjallisen muistutuksen suoraan palveluntuottajalle. Muistutuksen voit tehdä vain terveydenhuoltoon, sosiaalihuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyvissä asioissa. Muistutus on kantelua nopeampi tapa saada vastaus asiaasi.

    Voit tehdä muistutuksen vapaamuotoisesti tai käyttää lomaketta, joka yleensä löytyy hyvinvointialueen, palveluntuottajan tai kunnan verkkosivuilta. Kirjoita mahdollisimman selkeä kuvaus asiasta, josta haluat tehdä muistutuksen. Kerro mahdollisimman tarkasti, milloin ja missä asia tapahtui sekä mihin olet tyytymätön. Lähetä muistutus hyvinvointialueelle, suoraan palveluntuottajalle tai johtavalle viranhaltijalle. Saat kirjallisen vastauksen kohtuullisessa ajassa, joka on yleensä noin kuukausi.

    Jos asiakas tai potilas ei kykene itse tekemään muistutusta, muistutuksen voi tehdä hänen huoltajansa, edunvalvojansa, omaisensa tai muu läheisensä. Varhaiskasvatusta koskevan muistutuksen voi tehdä lapsen vanhempi tai muu huoltaja.

    Jos teet muistutuksen, odota vastausta ennen kuin ryhdyt mahdollisiin muihin toimenpiteisiin. Joskus asia saattaa ratketa jo muistutusvastauksessa.

  3. Kantelu

    Jos et ole tyytyväinen muistutukseen saamaasi vastaukseen, voit tehdä kantelun Lupa- ja valvontavirastolle. Huomaathan, että jos kanteluasiassa ei ole tehty muistutusta, voimme tekemämme alkuarvioinnin jälkeen siirtää terveydenhuoltoon, sosiaalihuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyvän asian käsiteltäväksi muistutuksena. Ilmoitamme siirtämisestä kantelun tekijälle.

    Käsittelemme vain kirjallisesti tehdyt kantelut. Ainoastaan poikkeustilanteissa, Lupa- ja valvontaviraston suostumuksella, kantelun voi tehdä suullisesti.

    Tee kantelu sähköisessä asiointipalvelussamme.

    Sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista, johon voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai muuta tunnistusvälinettä. Sähköisen kantelun kysymykset ohjaavat sinua täyttämään tiedot, jotka tarvitaan kantelun käsittelyä varten. Jos et voi käyttää sähköistä asiointipalvelua, voit tehdä kantelun myös vapaamuotoisesti sähköpostilla tai postitse Lupa- ja valvontaviraston kirjaamoon. Kantelussa sinun pitää esittää käsityksesi tapahtuman ajankohdasta ja siitä, millä perusteella pidät menettelyä virheellisenä. Huomioithan, että emme käsittele yli kaksi vuotta vanhoja asioita ilman erityistä syytä.

    Voit tehdä kantelun myös toisen henkilön asiassa. Voimme kuitenkin luovuttaa salassa pidettäviä tietoja ilman henkilön suostumusta vain hänen lailliselle edustajalleen. Henkilö, jonka asiaa kantelu koskee, voi antaa valtakirjalla suostumuksensa tietojen luovuttamiseen.

    Olemme tarvittaessa yhteydessä tahoon, josta kantelu on tehty. Tällöin lähetämme kantelun kohteelle myös kaikki toimittamasi asiakirjat, ja nimesi tulee kantelun kohteen tietoon.

    Näistä asioista voit tehdä kantelun Lupa- ja valvontavirastolle:

    • sosiaali- ja terveydenhuolto
    • varhaiskasvatus
    • opetus
    • kirjastot
    • kunnan toiminta
    • hyvinvointialueen toiminta
    • julkiset työvoimapalvelut
    • pelastuslaitoksen toiminta.

    Myös näistä asioista voit ilmoittaa meille, jos epäilet virheellistä tai lainvastaista toimintaa:

    • kiinteistönvälitysliikkeet
    • perintätoimistot, löytötavaratoimistot tai panttilainaamot
    • rahanpesulain velvoitteet.

    Jos epäilet lainvastaista toimintaa työn terveellisyyteen ja turvallisuuteen, työhyvinvointiin tai työsuhteen ehtoihin liittyvissä asioissa, voit tehdä valvontapyynnön työsuojeluviranomaiselle. Lisätietoa valvontapyynnön tekemisestä ja käsittelystä löydät työsuojeluviranomaisen verkkopalvelusta.

Usein kysyttyä kantelun tekemisestä

Yleinen kantelusivu Yhteystiedot -laatikko

Yhteystiedot

Kantelun toimittaminen

Sähköinen kantelulomake
Sähköposti: [email protected]

Sosiaali- ja terveysasioiden asiakaspalvelu

Asiointilomake:​ (tulossa)
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 930 (maanantai-perjantai kello 9-15)​

Lupa- ja valvontaviraston yleinen asiakaspalvelu

Asiointilomake​: (tulossa)
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 910 (maanantai-perjantai kello 9-15)​