Navigointivalikko
Murupolku
Kantelun tekeminen Lupa- ja valvontavirastolle pääsisältö
Kantelun tekeminen Lupa- ja valvontavirastolle
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai hoitoon, sinulla voi olla mahdollisuus tehdä asiasta kantelu. Kantelu on valvontaviranomaiselle tehty ilmoitus epäillystä virheellisestä tai lainvastaisesta menettelystä tai laiminlyönnistä. Tältä sivulta löydät lisätietoa kantelun tekemisestä sekä muista mahdollisuuksista selvittää asia, johon olet tyytymätön.
Ensisijainen tapa selvittää palvelussa ilmennyt ongelma on keskustelu. Jos keskustelu ei auta, tietyistä asioista on mahdollista tehdä myös kirjallinen muistutus. Jos edellä mainittujen jälkeen olet edelleen tyytymätön, sinulla on vielä mahdollisuus tehdä kantelu.
Kantelun tekeminen Ohjepolku
-
Keskustelu
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai hoitoon, keskustele ensin palvelunantajan tai päätöksen tehneen henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Asia voi korjaantua keskustelun avulla. Toiminnasta vastaavalla taholla on velvollisuus korjata mahdolliset epäkohdat. Lisäksi tyytymättömyyttä aiheuttaneisiin tilanteisiin voi liittyä väärinymmärryksiä, jotka selviävät nopeimmin keskustelemalla.
-
Muistutus
Jos keskustelu ei auta, voit tietyissä tapauksissa tehdä kirjallisen muistutuksen suoraan palveluntuottajalle. Muistutuksen voit tehdä vain terveydenhuoltoon, sosiaalihuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyvissä asioissa. Muistutus on kantelua nopeampi tapa saada vastaus asiaasi.
Voit tehdä muistutuksen vapaamuotoisesti tai käyttää lomaketta, joka yleensä löytyy hyvinvointialueen, palveluntuottajan tai kunnan verkkosivuilta. Kirjoita mahdollisimman selkeä kuvaus asiasta, josta haluat tehdä muistutuksen. Kerro mahdollisimman tarkasti, milloin ja missä asia tapahtui sekä mihin olet tyytymätön. Lähetä muistutus hyvinvointialueelle, suoraan palveluntuottajalle tai johtavalle viranhaltijalle. Saat kirjallisen vastauksen kohtuullisessa ajassa, joka on yleensä noin kuukausi.
Jos asiakas tai potilas ei kykene itse tekemään muistutusta, muistutuksen voi tehdä hänen huoltajansa, edunvalvojansa, omaisensa tai muu läheisensä. Varhaiskasvatusta koskevan muistutuksen voi tehdä lapsen vanhempi tai muu huoltaja.
Jos teet muistutuksen, odota vastausta ennen kuin ryhdyt mahdollisiin muihin toimenpiteisiin. Joskus asia saattaa ratketa jo muistutusvastauksessa.
-
Kantelu
Jos et ole tyytyväinen muistutukseen saamaasi vastaukseen, voit tehdä kantelun Lupa- ja valvontavirastolle. Huomaathan, että jos kanteluasiassa ei ole tehty muistutusta, voimme tekemämme alkuarvioinnin jälkeen siirtää terveydenhuoltoon, sosiaalihuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyvän asian käsiteltäväksi muistutuksena. Ilmoitamme siirtämisestä kantelun tekijälle.
Käsittelemme vain kirjallisesti tehdyt kantelut. Ainoastaan poikkeustilanteissa, Lupa- ja valvontaviraston suostumuksella, kantelun voi tehdä suullisesti.
Tee kantelu sähköisessä asiointipalvelussamme.
Sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista, johon voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai muuta tunnistusvälinettä. Sähköisen kantelun kysymykset ohjaavat sinua täyttämään tiedot, jotka tarvitaan kantelun käsittelyä varten. Jos et voi käyttää sähköistä asiointipalvelua, voit tehdä kantelun myös vapaamuotoisesti sähköpostilla tai postitse Lupa- ja valvontaviraston kirjaamoon. Kantelussa sinun pitää esittää käsityksesi tapahtuman ajankohdasta ja siitä, millä perusteella pidät menettelyä virheellisenä. Huomioithan, että emme käsittele yli kaksi vuotta vanhoja asioita ilman erityistä syytä.
Voit tehdä kantelun myös toisen henkilön asiassa. Voimme kuitenkin luovuttaa salassa pidettäviä tietoja ilman henkilön suostumusta vain hänen lailliselle edustajalleen. Henkilö, jonka asiaa kantelu koskee, voi antaa valtakirjalla suostumuksensa tietojen luovuttamiseen.
Olemme tarvittaessa yhteydessä tahoon, josta kantelu on tehty. Tällöin lähetämme kantelun kohteelle myös kaikki toimittamasi asiakirjat, ja nimesi tulee kantelun kohteen tietoon.
Näistä asioista voit tehdä kantelun Lupa- ja valvontavirastolle:
- sosiaali- ja terveydenhuolto
- varhaiskasvatus
- opetus
- kirjastot
- kunnan toiminta
- hyvinvointialueen toiminta
- julkiset työvoimapalvelut
- pelastuslaitoksen toiminta.
Myös näistä asioista voit ilmoittaa meille, jos epäilet virheellistä tai lainvastaista toimintaa:
- kiinteistönvälitysliikkeet
- perintätoimistot, löytötavaratoimistot tai panttilainaamot
- rahanpesulain velvoitteet.
Jos epäilet lainvastaista toimintaa työn terveellisyyteen ja turvallisuuteen, työhyvinvointiin tai työsuhteen ehtoihin liittyvissä asioissa, voit tehdä valvontapyynnön työsuojeluviranomaiselle. Lisätietoa valvontapyynnön tekemisestä ja käsittelystä löydät työsuojeluviranomaisen verkkopalvelusta.
Usein kysyttyä kantelun tekemisestä
Voit tehdä sähköisen kantelun Lupa- ja valvontavirastoon sähköisessä asiointipalvelussamme. Sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista, johon voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai muuta tunnistusvälinettä.
Sähköisen kantelun käsittelyssä tarvitsemme seuraavat tiedot:
- kantelijan tiedot
- potilaan tai asiakkaan tiedot
- kantelun kohde eli toimintayksikkö tai hoitopaikka
- tapahtuma-ajankohta
- kuvaus asiasta tai tapahtumasta, jota kantelu koskee
- tietoa aiemmin mahdollisesti tehdystä muistutuksesta tai kantelusta
- asian käsittely muiden mahdollisten tahojen kanssa.
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai hoitoon, keskustele asiasta ensin suoraan palveluntuottajan tai päätöksen tehneen henkilön kanssa. Voit myös ottaa yhteyttä hänen esihenkilöönsä. Usein tilanne selviää parhaiten avoimella keskustelulla. Jos kantelusi koskee terveydenhuoltoa, sosiaalihuoltoa tai varhaiskasvatusta, voit tehdä palveluntuottajalle kirjallisen muistutuksen ennen kuin teet kantelun. Kun lähetät kantelun, liitä siihen mukaan tekemäsi muistutus sekä saamasi vastaus.
Huomioi, että emme yleensä tutki kantelua, jos
- se koskee yli kaksi vuotta vanhaa asiaa
- kantelu on jätetty nimettömänä tai niin puutteellisena, ettei siitä ilmene, mistä asiassa on kyse
- samaa asiaa koskeva kantelu on käsitelty jo aiemmin
- toinen viranomainen, kuten eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia tai oikeuskansleri, käsittelee asiaa
- se on arviomme mukaan aiheeton tai ei muutoin anna aihetta toimenpiteille.
Huomioi myös seuraavat asiat:
- Kantelua ei voi tehdä nimettömästi. Jos otamme kantelusi tutkittavaksi, otamme yhteyttä tahoon, jota kantelu koskee. Tällöin lähetämme kantelun kohteelle kaikki toimittamasi asiakirjat, ja nimesi tulee kantelun kohteen tietoon.
- Kantelupäätös on salassa pidettävä, jos kantelussa on salassa pidettäviä tietoja, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja.
- Kantelupäätöksestä ei voi valittaa.
- Kanteluprosessi on pitkä. Päätöksen saaminen saattaa kestää kauan, jopa yli vuoden.
- Tarvitset valtakirjan, jos teet kantelun toisen henkilön puolesta. Vain laillinen edustaja voi ilman valtakirjaa saada päätöksen edustamansa henkilön asiassa. Laillinen edustaja voi olla esimerkiksi alaikäisen huoltaja tai henkilön edunvalvoja. Lisää edunvalvontapäätös kantelun liitteeksi.
Jos lähetät kantelun sähköisen asiointipalvelun kautta, saat siitä kuittauksen sähköpostiisi. Jos taas lähetät kantelun sähköpostitse kirjaamoon, saat vastaanottokuittauksen suoraan kirjaamolta.
Kun olemme saaneet kantelun, perehdymme siihen. Huomioi, että asian perehtymiseen menee enemmän aikaa, jos se sisältää useita eri kysymyksiä. Jos kantelu ei anna aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, ilmoitamme siitä sinulle mahdollisimman pian.
Voimme myös siirtää sosiaali- ja terveydenhuollon kantelun käsiteltäväksi muistutuksena hyvinvointialueelle tai yksityiselle palveluntuottajalle. Samoin varhaiskasvatuksen kantelu voidaan siirtää käsiteltäväksi muistutuksena toimipaikkaan tai varhaiskasvatuksen johtavalle viranhaltijalle.
Lupa- ja valvontavirasto voi käsitellä ja ratkaista kantelun pelkästään kanteluasiakirjojen perusteella. Jos kantelu otetaan tarkempaan tutkintaan, hankimme tarpeelliseksi katsomiamme selvityksiä, asiakirjoja ja asiantuntijalausuntoja. Pyytäessämme selvitystä lähetämme kantelun kohteelle kaikki meille toimittamasi asiakirjat. Saatamme myös tarvittaessa pyytää sinulta vastinetta saaduista selvityksistä.
Kun kantelusi on ratkaistu, toimitamme sinulle päätöksen. Kantelupäätös voidaan toimittaa Suomi.fi-viestinä, sähköpostilla, turvapostilla tai postin kautta. Kantelupäätökseen ei voi hakea muutosta.
Jos olet tehnyt kantelun toisen henkilön asiassa ja kantelu koskee salassa pidettäviä asioita, lähetämme sinulle päätöksen vain, jos olet toimittanut meille valtakirjan. Joka tapauksessa ilmoitamme, että kantelu on ratkaistu.
Jos katsomme, että palvelussa tai hoidossa on tapahtunut virheitä tai esiintynyt epäasianmukaisuutta, ryhdymme toimenpiteisiin, joihin kantelun perusteella katsomme olevan aihetta. Jos arvioimme, että kantelun perusteella ei ole aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, ilmoitamme asiasta kantelun tekijälle. Lisäksi voimme antaa sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilölle tai toiminnasta vastuussa olevalle hallinnollista ohjausta. Sen tarkoitus on ohjata ammattihenkilöä tai toimipaikkaa toimimaan jatkossa toisella tavalla.
Emme voi kantelun perusteella muuttaa tai kumota lääkärin tekemää diagnoosia tai hoitopäätöstä emmekä tuomioistuinten tai muiden viranomaisten ratkaisuja. Lupa- ja valvontavirasto ei myöskään käsittele rikosepäilyjä. Tällaisissa tapauksissa tulee olla yhteydessä poliisiin.
Et voi saada kantelun myötä rahallista korvausta Lupa- ja valvontavirastolta. Terveydenhuollon asioissa voit hakea korvausta Potilasvakuutuskeskukselta.
Pyrimme käsittelemään kantelut vuoden kuluessa niiden saapumisesta.
Kantelu pitää lähettää kahden vuoden kuluessa tapahtuneesta. Käsittelemme sitä vanhempia kanteluja vain erityistapauksissa.
Kantelun tekeminen edellyttää henkilöllisyyden ilmoittamista. Jos kantelusi otetaan tutkittavaksi, kantelun kohde saa mahdollisuuden vastata. Kuulemisen yhteydessä hänelle toimitetaan kaikki lähettämäsi asiakirjat, jolloin nimesi tulee hänen tietoonsa.
Yleinen kantelusivu Yhteystiedot -laatikko
Yhteystiedot
Kantelun toimittaminen
Sähköinen kantelulomake
Sähköposti: [email protected]
Sosiaali- ja terveysasioiden asiakaspalvelu
Asiointilomake: (tulossa)
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 930 (maanantai-perjantai kello 9-15)
Lupa- ja valvontaviraston yleinen asiakaspalvelu
Asiointilomake: (tulossa)
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 910 (maanantai-perjantai kello 9-15)