Navigointivalikko
Murupolku
Alkoholijuomien vähittäismyynnin omavalvonta ja henkilökunta pääsisältö
Alkoholijuomien vähittäismyynnin omavalvonta ja henkilökunta
Alkoholin vähittäismyyntiluvan haltijalla pitää olla omavalvontasuunnitelma. Suunnitelma on hyödyllinen työkalu jokapäiväisessä toiminnassa, sillä se auttaa tunnistamaan toiminnan riskit ja velvoitteet. Myyntipaikassa on lisäksi oltava riittävästi henkilökuntaa, jotta valvonta ja järjestyksenpito voidaan toteuttaa asianmukaisesti.
Omavalvontasuunnitelmalla varmistetaan alkoholin vähittäismyyntiä koskevan lainsäädännön noudattaminen.
Vähittäismyyntiluvan haltijan tai luvanhakijan on laadittava toimipaikkakohtainen omavalvontasuunnitelma. Omavalvontasuunnitelmassa kuvataan, millaisia riskejä, ongelmia tai uhkatekijöitä alkoholijuomien vähittäismyyntiin voi toimipaikassa tai sen lähiympäristössä liittyä.
Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan toimipaikan pelisäännöt siitä, miten
- riskien hallinta ja ehkäisy toteutetaan
- lain noudattamista seurataan
- havaitut puutteet korjataan.
Omavalvontasuunnitelma pitää säilyttää henkilökunnan ja viranomaisten saatavilla. Omavalvontasuunnitelma voi olla myös sähköisessä muodossa.
Omavalvonta on hyödyllinen työkalu
Omavalvonta auttaa tunnistamaan toimipaikan erityispiirteet. Kun omavalvontasuunnitelmaan on kirjannut ”talon tavan toimia”, se on hyödyllinen työkalu, joka ohjaa jokapäiväistä toimintaa.
Omavalvonta antaa sekä vastuuta että mahdollisuuden suunnitella ja päättää toimenpiteistä, joilla varmistetaan lain noudattaminen.
Vähittäismyynnin omavalvontasuunnitelman sisältö
Omavalvontasuunnitelman tekemiseen on suositeltavaa käyttää Lupa- ja valvontaviraston valmista lomakepohjaa, joka löytyy tämän sivun lopusta. Omavalvontasuunnitelma tulee laatia huolellisesti, ja siihen tulee kirjata kaikki lomakkeella pyydetyt tiedot. Näin varmistetaan, että omavalvontasuunnitelma on riittävä ja siitä löytyvät kaikki omavalvonnan kannalta tarvittavat tiedot.
Lainsäädäntö edellyttää, että vähittäismyynnin omavalvontasuunnitelman täytyy sisältää seuraavat tiedot:
- luvanhaltijan tiedot
- toimipaikan tiedot
- omavalvontasuunnitelman laatimispäivä sekä päivä, jolloin luvanhaltija on hyväksynyt sen
- tieto luvanhaltijan määräämistä henkilöistä, jotka vastaavat muutosten ilmoittamisesta, ilmoitusten ja tietojen hallinnasta ja toimittamisesta Lupa- ja valvontavirastoon sekä omavalvontasuunnitelman yleisestä toteuttamisesta ja noudattamisesta
- miten henkilökunnan osaaminen varmistetaan
- miten koulutusta ja osaamista koskeva kirjanpito on järjestetty
- miten luvanhaltija ja omavalvontasuunnitelmasta vastaavat henkilöt seuraavat, että omavalvontasuunnitelmaa ja henkilökunnalle annettuja määräyksiä noudatetaan
- kuvaus alkoholijuomien varastoinnista ja varastotiloista
- kuvaus vähittäismyyntipaikan toiminta-ajatuksesta ja tarvittaessa siihen ja myyntipaikan sijaintiin liittyvistä valvonnan painotuksista ja riskeistä
- kuvaus alkoholivalmisteiden myyntijärjestelyistä ja sijoittamisesta myymälässä
- kuvaus alkoholijuomien sijoittamisesta vähittäismyyntipaikassa, jos ne eivät ole yhtenäisesti vain alkoholijuomille tarkoitetuissa hyllyissä tai myymäläosastossa
- kuvaus vähittäismyyntitoiminnan järjestämisestä sekä kassa- ja myyntijärjestelyistä
- kuvaus vastaavan hoitajan ja muun henkilökunnan tehtävistä sekä henkilökunnan määrästä
- suunnitelma alkoholin myynnin ja järjestyksen valvonnasta
- miten alkoholijuomien myyntiaikoja noudatetaan.
Muista päivittää omavalvontasuunnitelmasi, kun toimintasi muuttuu.
Oleellisista muutoksista pitää ilmoittaa myös Lupa- ja valvontavirastoon. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi vähittäismyynnin myyntijärjestelyjen muutokset, kuten pikakassojen tai noutopalvelun käyttöön ottaminen.
Omavalvontasuunnitelmassa pohdittavia asioita:
- Onko lähellä asuinkiinteistöjä ja voiko vähittäismyynnistä aiheutua häiriötä, kuten melua, lähialueen asukkaille?
- Onko lähellä esimerkiksi päiväkoti, koulu tai urheilupaikka?
- Sijaitseeko myyntipaikka vilkkaalla alueella?
- Painottuuko myynti iltaan?
- Millaiset muut toimipaikkaan liittyvät tekijät vaikuttavat asiakkaisiin ja heidän ostokäyttäytymiseensä?
Kun edellä mainittuja asioita on pohdittu, on helpompaa tunnistaa toimipaikkaan liittyvät mahdolliset riskit ja miettiä valvonnan painotuksia.
Henkilökunnan huomioiminen omavalvontasuunnitelmassa
Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan henkilökunnan määrä ja tehtävät. Lisäksi siinä kerrotaan. ketkä ovat alkoholin vähittäismyynnistä vastaavia henkilöitä ja heidän sijaisiaan.
Henkilökunnan täytyy tuntea velvoitteensa, jotka heille on määrätty alkoholilaissa ja omavalvontasuunnitelmassa. Vastuu henkilökunnan osaamisesta kuuluu kuitenkin luvanhaltijalle. Siksi omavalvontasuunnitelmassa pitää kertoa, miten osaaminen varmistetaan sekä miten koulutusta ja osaamista koskevat tiedot kirjataan ja säilytetään.
Henkilökunta pitää perehdyttää omavalvontasuunnitelman sisältöön. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää silloin, kun uusille työntekijöille opetetaan toimipaikkakohtaisia toimintatapoja alkoholin vähittäismyynnissä.
Vähittäismyyntipaikan henkilökunta
Luvanhaltija vastaa siitä, että työvuorossa on riittävästi henkilökuntaa. Vähittäismyyntipaikassa pitää olla paikalla vastaava hoitaja, joka on täyttänyt 18 vuotta. Luvanhaltijan täytyy järjestää myynnin valvonta siten, että vastaava hoitaja voi tehokkaasti valvoa myyntiä ja tarvittaessa puuttua siihen. 16 vuotta täyttänyt henkilö saa myydä alkoholijuomia vain täysi-ikäisen vastaavan hoitajan valvonnassa.