Navigointivalikko
Murupolku
Soteri pääsivu
Palveluntuottajarekisteri Soteri
Lupa- ja valvontaviraston ylläpitämässä palveluntuottajarekisteri Soterissa voit tehdä rekisteröintihakemuksia, -ilmoituksia ja -muutoksia sosiaalihuoltoon, terveydenhuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyvissä asioissa. Soterista säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaissa (sote-valvontalaki), joka on tullut voimaan 1.1.2024. Yksityisten varhaiskasvatuspalvelujen tuottajien rekisteröinti perustuu varhaiskasvatuslakiin.
Siirry Soteri-rekisterin sähköiseen asiointiin
Soteriin on koottu
- perustiedot yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista, palveluista ja henkilöstöstä
- perustiedot yksityisistä varhaiskasvatuksen palveluntuottajista, päiväkodeista ja henkilöstöstä.
Soterin kehitystyö jatkuu. Myöhemmin Soteriin kootaan myös
- perustiedot julkisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista, palveluista ja henkilöstöstä
- palveluntuottajien ja palveluyksiköiden valvontaa koskevia seurantatietoja
- tiedot lääkelain mukaisista rajatuista lääkevarastoista.
Soteri-rekisterin sähköinen asiointi
Palveluntuottajat tekevät hakemukset sähköisesti Soteriin. Voit tehdä Soterin sähköisessä asioinnissa rekisteröintihakemuksen, -ilmoituksen ja -muutoksen sosiaalihuoltoon, terveydenhuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyvissä asioissa.
Siirry Soterin sähköiseen asiointiin.
- Soterin sähköinen asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen esimerkiksi pankkitunnuksilla.
- Palveluntuottajan nimenkirjoittajana tai muuna Patentti ja rekisterihallituksen (PRH) rekisteristä löytyvänä vastuuhenkilönä, voit tunnistautua Soterin sähköiseen asiointiin esimerkiksi pankkitunnuksillasi. Palveluntuottajan vastuuhenkilön pitää antaa muille Soterissa asioiville Suomi.fi-valtuudet. Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista alempaa tältä sivulta. Ohjeet valtuuksien antamiseen löydät myös Suomi.fi-sivustolta.
- Valitse sosiaali- ja terveydenhuollon Valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito” ja varhaiskasvatuksen valtuusasiaksi ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
- Toistaiseksi sähköistä asiointia voi käyttää vain suomalaisella henkilötunnuksella.
Hyvä tietää Soterista
Ajankohtaisia uutisia sote-palveluntuottajille (LINKKI)
Tuoreimmat Soterin asiakasviestit (LINKKI)
Uusi palveluntuottajarekisteri Soteri otettiin käyttöön, ja samalla Valveri-rekisterin käyttö päättyi.
Valveri-rekisterissä olleet rekisteröinnit ovat siirtyneet sellaisenaan uuteen rekisteriin. Palveluntuottajat voivat jatkaa toimintaansa normaalisti.
Sekä uudet yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat, että uudet yksityiset varhaiskasvatuksen palveluntuottajat rekisteröidään Soteriin. Toiminimellä toimivat terveydenhuollon itsenäiset ammatinharjoittajat muuttuivat uuden lain myötä yksityisiksi palveluntuottajiksi.
Huomioithan, että sinun ei tarvitse enää toimittaa vuosittaisia toimintakertomuksia, sillä niistä on luovuttu uuden sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain voimaantulon myötä.
Sähköisen asioinnin kautta voit hallita myös omia yhteystietojasi. Yritysten pohjatiedot tulevat Soteriin Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ) -palvelun kautta. Tarkistathan YTJ:stä, että tietosi ovat ajan tasalla. Huomioithan, että jos olet kieltäytynyt julkaisemasta toiminimeen, henkilötietoihin tai yritysmuotoon liittyviä tietoja YTJ-palvelussa, tiedot eivät päivity automaattisesti, vaan sinun tulee lisätä ne itse hakemukselle.
YTJ-palvelun kautta siirtyviä tietoja ovat esimerkiksi
- Y-tunnus
- toiminimi- tai henkilötieto
- yritysmuoto
- postiosoite ja -numero
- laskutusosoite
- puhelinnumero
- sähköpostiosoite.
Älä tee uutta rekisteröintiä Soteriin, jos omat tietosi ovat ajan tasalla. Valveri-rekisterissä aiemmin olleiden palveluntuottajien tiedot ovat siirtyneet sellaisenaan uuteen Soteri-rekisteriin.
Täytä hakemus sähköisessä asioinnissa huolellisesti, jotta hakemuksesta ei tarvitse tehdä lisäselvityspyyntöä. Merkitse hakemuksen alkuun lisätietoihin yhteenveto siitä, mitä haet tai mihin haet muutosta.
Jos käyt tarkastamassa omia tietojasi Näytä rekisteritietoja tai tee muutoksia -välilehden kautta, mutta et tee välilehdellä tietoihisi muutoksia, älä lähetä hakemusta viranomaiskäsittelyyn. Pelkästä tietojen tarkastamisesta tehdyn luonnoksen voi poistaa sähköisessä asioinnissa.
Soterin tiedoista luodaan julkinen sähköinen tietopalvelu, JulkiSoteri, josta saatavat tiedot palvelevat palveluntuottajien, viranomaisten ja hyvinvointialueiden tiedontarpeita. Alkuvaiheessa tietopalveluun kootaan vain yksityisten sote-palveluntuottajien tiedot.
Rekisteritietoja voivat hyödyntää esimerkiksi Kela, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Digi- ja väestötietovirasto, opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja hyvinvointialueet.
Valvontalain perusteella palveluntuottajien rekisteristä voidaan julkaista verkossa henkilötunnusta lukuun ottamatta tiedot
- Suomessa toimivista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista
- palveluyksiköistä ja niiden palveluista
- vastuuhenkilöistä
- palvelun asiakas- ja potilaskohderyhmästä.
Alkuvaiheessa julkisessa tietopalvelussa ei julkaista palveluntuottajien yhteystietoja. Ennen yhteystietojen julkaisua viranomaiset selvittävät suoraan palveluntuottajilta, voiko yhteystiedot julkaista. Perustellusta syystä palveluntuottaja ja vastuuhenkilö voivat kieltää itseään koskevan osoite- ja muun yhteystiedon julkaisemisen.
Lupa- ja valvontavirasto tiedottaa tarkemmin, kun tietopalvelu on avattu.
Soterin toiminnallisuudet otetaan käyttöön vaiheittain:
- Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröintihakemusten sekä yksityisten varhaiskasvatuksen palveluntuottajien lupahakemusten vastaanottaminen alkoi tammikuussa 2024.
- Valvontaviranomaisille tarkoitetut valvonnan toiminnallisuudet pyritään ottamaan käyttöön vuoden 2026 aikana.
- Julkinen tietopalvelu pyritään avaamaan myöhemmin vuonna 2026.
- Julkisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien tiedot pitää olla toimitettuna Lupa- ja valvontavirastolle 31.12.2027 mennessä.
Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ei tarvitse tarkistaa ja päivittää tietojaan Soteri-rekisterissä vuonna 2026. Tietojen vuosittainen tarkistamisvelvollisuus on siirretty maaliskuun 2027 loppuun.
Yksityisten sote-palveluntuottajien on sote-valvontalain kirjauksen (17§) mukaan tarkistettava ja päivitettävä Soteri-rekisterissä olevat tietonsa vuosittain viimeistään 31.3. Vuonna 2026 tarkistamista ei kuitenkaan tarvitse tehdä, koska Soteri-rekisterin tietosisältöjä päivitetään edelleen Lupa- ja valvontavirastossa.
Lupa- ja valvontavirasto tiedottaa erikseen, kun työ on edennyt.
Palveluntuottajan rekisteröinti ei automaattisesti oikeuta toimimaan hyvinvointialueen osto- tai palvelusetelituottajana. Hyvinvointialueet voivat asettaa omia kriteereitään, jotka palveluntuottajan on Soteri-rekisteröinnin lisäksi täytettävä.
Kyseinen hyvinvointialue tekee arvioinnin siitä, valitaanko palveluntuottaja hyvinvointialueen palveluntuottajaksi
Julkisten palveluntuottajien, kuten hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin, HUS-yhtymän ja valtion mielisairaaloiden rekisteröintimenettely alkaa tammikuussa 2027. Julkisten palveluntuottajien rekisteröintihakemukset tulee olla toimitettuna 1.1.2028 mennessä. '
Lupa- ja valvontavirasto tiedottaa ja ohjeistaa julkisten palveluntuottajien rekisteröintimenettelystä palveluntuottajia hyvissä ajoin.
Miten kirjaudun Soterin sähköiseen asiointiin?
Soterin sähköisessä asioinnissa on mahdollista asioida oman organisaation puolesta, jos
- olet esimerkiksi yrityksesi vastuuhenkilö, toimitusjohtaja ja nimenkirjoitusoikeudellinen (tarkista asia tarvittaessa kaupparekisteristä, yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä, yhdistysrekisteristä tai valtuusrekisteristä)
- olet saanut valtuudet (tarkista, että olet saanut asioinnin mahdollistavan asiointivaltuuden ja tutustu tarvittaessa eri valtuustyyppeihin Suomi.fi-sivustolla)
- yrityksesi on saanut asiointivaltuuden. (tarkista, että olet saanut asioinnin mahdollistavan edustusvaltuuden ja huomioi, että myös saaneen yrityksen nimenkirjoittajan tai vastuuhenkilön tulee antaa itselleen edustamisvaltuus).
Tarkista, että olet saanut jommankumman Soterin käyttöön oikeuttavan valtuuden:
- ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito
- ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
Lue lisää aiheesta Suomi.fi-sivustolta
Ohjeet valtuuksien pyytämiseen organisaationa.
Ohjeet asiointivaltuuden ja edustamisvaltuuden antamiseen.
Ohjeet organisaation edustajan yksin antamiin valtuuksiin.
Jos sinulla on ongelmia toisen puolesta asioinnissa, ota yhteyttä Suomi.fi-organisaatioiden asiakaspalveluun, joka neuvoo yrityksiä ja yhteisöjä Suomi.fi-palvelujen käytössä. Saat tukea esimerkiksi Suomi.fi-valtuuksien ja Suomi.fi-viestien käyttöön.
Sähköinen asiointi ei ole mahdollista jos
- yrityksen puolesta asioivalle henkilölle on rekisteröity kaupparekisteriin oikeus edustaa yritystä ilman henkilötunnusta - henkilötunnusten ilmoittaminen ja rekisteröiminen kaupparekisteriin on aloitettu 1.1.1994
- yrityksen tila kaupparekisterissä on esimerkiksi konkurssissa
-
rekisteriin ei ole ilmoitettu tietoa organisaation nimenkirjoittajasta tai vastuuhenkilöstä (tässä tapauksessa voit rekisteröidä valtuudet hakemuksen perusteella).
Jos olet saanut valtuudet, pääset Suomi.fin Valtuudet-sivulta henkilökohtaiset valtuudet -linkistä sivulle, jossa näet, mitkä valtuudet sinulle on annettu. Vastaavasti, jos olet nimenkirjoittaja tai muu PRH:n rekisterissä nimetty vastuuhenkilö eli jos sinulla on valtuudet valmiiksi käytössäsi, pääset varmistamaan käytössä olevat valtuudet yrityksen valtuudet -linkin kautta. Tämän jälkeen näet listan yrityksistä, josta pääset valitsemaan yrityksen tai yhteisön, jonka puolesta haluat asioida Soterissa.
Suomi.fi-sivustolta löydät ohjeet, miten nimenkirjoittaja tai muu PRH:n rekisterissä nimetty vastuuhenkilö antaa asiointivaltuuden toiselle henkilölle tai esimerkiksi tilitoimistolle. Huomioithan, että tilitoimiston on vielä annettava omalle henkilökunnalleen edustamisvaltuus. Lue lisää edustamisvaltuudesta Suomi.fi-sivustolta.
Muista päivittää organisaatiosi valtuudet. Jos henkilöllä ei enää tarvetta valtuuksiin, pitää ne poistaa. Ohjeet valtuuksien mitätöimiseen löydät Suomi.fi-verkkosivuilta.
Ohjeet valtuuksien antamiseen organisaationa (vastuuhenkilö tai edustajan valtuusoikeuden saanut):
- Kirjaudu sisään Suomi.fin Valtuuksiin tunnistautumalla esimerkiksi omilla pankkitunnuksillasi.
- Valitse Yrityksen valtuudet.
- Valitse yritys tai yhteisö, jonka puolesta haluat asioida.
- Valitse Valtuustyypiksi asiointivaltuus.
- Valitse valtuuden saavaksi osapuoleksi se henkilö tai yritys, joka tarvitsee valtuuden Soterin sähköiseen asiointiin (esimerkiksi kirjanpitoyritys tai yrityksesi henkilö).
- Valitse sosiaali- ja terveydenhuollon Valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito” ja varhaiskasvatuksen valtuusasiaksi ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
- Huomioithan, että jos yritys tai yhteisö on saanut asiointivaltuuden toiselta yritykseltä tai yhteisöltä, tulee edustamisvaltuus antaa vielä henkilölle (mukaan lukien nimenkirjoittaja tai muu PRH:n rekisterin vastuuhenkilö).
- Lisätietoja valtuuksien antamisesta löydät Suomi.fi-valtuuksien ohjeista.
Tunnistautumisen jälkeen näet Soterin etusivulla kaikki yritykset, joissa valtuudet on käytettävissäsi. Näet etusivulla myös ne yritykset, joilla ei vielä ole lupaa rekisterissä. Jos et ole hakenut Suomi.fi-valtuutta Soterin asiointiin, Rekisteröidy palveluntuottajaksi -painike näkyy epäaktiivisena harmaana, mutta jos valtuutesi ovat kunnossa, on painike asioinnissa aktiivinen ja sininen. Jos valtuutesi on epäaktiivinen ja tarvitset apua, ota yhteyttä Suomi.fin organisaatioiden asiakaspalveluun.
- Mene Suomi.fin Valtuudet-sivulle ja valitse Tunnistaudu.
- Tunnistaudu palveluun pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
- Paina Henkilökohtaiset valtuudet ja auenneella sivulla paina Pyydä valtuuksia.
- Paina Osapuolet-sivulla Lisää yritys ja syötä taho, jonka puolesta haluat asioida Soterissa, (esimerkiksi oma yrityksesi tai yhteisösi).
- Valtuusasiat-sivulla valitse sosiaali- ja terveydenhuollon valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito” ja varhaiskasvatuksen valtuusasiaksi ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
- Etene Suomi.fin ohjeiden mukaan ja vahvista valtuuspyyntö, jolloin pyyntö siirtyy hyväksyttäväksi yrityksesi vastuuhenkilölle.
- Yrityksen tai yhtiön vastuuhenkilön tulee tämän jälkeen kirjautua Suomi.fin Valtuudet-sivulle ja käydä hyväksymässä valtuuspyyntösi.
- Organisaatioiden asiakaspalvelu (organisaatioasiakkaat)
- Yritys-Suomi-puhelinpalvelu (yritysasiakkaat)
Soteri pääsivu katso myös
Katso myös
Soteri pääsivu lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysasioiden asiakaspalvelu -laatikko
Yhteystiedot
Sosiaali- ja terveysasioiden asiakaspalvelu
Asiointilomake: (LISÄÄ LINKKI)
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 930 (maanantai-perjantai kello 9-15)