Navigointivalikko
Murupolku
Toiminnantarkastajan määrääminen ilmoituksesta Pääsisältö
Toiminnantarkastajan määrääminen ilmoituksesta
Toiminnantarkastus sisältää yhteisön talouden ja hallinnon tarkastuksen yhteisön toiminnan laadun ja laajuuden kannalta riittävällä tavalla.
Aiemmin tilintarkastajana sai toimia myös henkilö, joka ei ollut ammattitilintarkastaja (niin sanottu maallikkotilintarkastaja). Tilintarkastaja-nimike on sittemmin varattu vain ammattitilintarkastajien käyttöön, ja toiminnantarkastaja-nimike on tullut sen tilalle. Toiminnantarkastajana voi toimia myös tilintarkastaja. Yhteisöt, jotka voivat valita toiminnantarkastajan, saavat itse päättää siitä, kenellä on heidän mielestään riittävä osaaminen tehtävään.
Tällä sivulla kerromme toiminnantarkastajan määräämisestä ilmoituksesta. Voimme määrätä yhteisölle toiminnantarkastajan ilmoituksesta silloin, kun yhteisöllä lain, yhtiöjärjestyksen tai sääntöjen mukaan pitää olla toiminnantarkastaja eikä toiminnantarkastajaa ole valittu.
Jos taas yhteisöllä ei tarvitse lain, yhtiöjärjestyksen tai sääntöjen perusteella olla toiminnantarkastajaa eikä toiminnantarkastajaa ole valittu, voi osakkeenomistajalla tai jäsenellä olla silti mahdollisuus vaatia toiminnantarkastajan valintaa. Tällaisessa tilanteessa voimme määrätä yhteisölle toiminnantarkastajan hakemuksesta. Siirry lukemaan tarkemmin hakemuksen tekemisestä Toiminnantarkastajan määrääminen hakemuksesta -sivultamme.
Toiminnantarkastajan valitseminen
Toiminnantarkastajalla tulee olla riittävästi kokemusta ja ymmärrystä taloudellisista ja oikeudellisista asioista. Osaamisen tulee vastata yhteisön toiminnan laatua ja laajuutta. Lähtökohtana on, että yhteisö määrittelee itse, mitä toiminnantarkastajalta edellytetään. Tavanomaista on, että ilmoittajat ehdottavat toiminnantarkastajaksi tilintarkastajaa tai muuta sellaista henkilöä, jolla on taloushallinnon osaamista.
Toiminnantarkastaja on valittava, jos asunto-osakeyhteisössä, asumisoikeusyhdistyksessä tai osuuskunnalla ei ole tilintarkastajaa eikä yhtiöjärjestyksessä tai säännöissä toisin määrätä. Yhdistyksellä on aina oltava toiminnantarkastaja, jos yhdistyksellä ei ole tilintarkastajaa.
Ilmoituksen tekeminen toiminnantarkastajan määräämiseksi
Ilmoituksen toiminnantarkastajan määräämiseksi voi tehdä kuka tahansa. Ilmoituksen toiminnantarkastajan määräämiseksi voi tehdä aina silloin, kun toiminnantarkastajaa ei ole valittu lain, yhtiöjärjestyksen tai sääntöjen mukaisesti. Ilmoituksen voi tehdä siis myös silloin, kun toiminnantarkastaja on valittu, mutta valittu toiminnantarkastaja ei täytä laissa asetettuja ehdottomia vaatimuksia.
Lähetä vapaamuotoinen, kirjallinen ilmoitus Lupa- ja valvontaviraston kirjaamoon. Kirjaamon yhteystiedot löydät tämän sivun lopusta.
Liitä ilmoitukseen seuraavat tiedot:
- Mille yhteisölle ja tilikaudelle toiminnantarkastaja tulisi määrätä?
- Millä perusteella toiminnantarkastaja pitäisi määrätä (yleensä lyhyt selostus yhteisön tilanteesta riittää perusteluksi)?
- Yhteisön nimi sen virallisessa muodossa ja mielellään yhteisön Y-tunnus tai muu rekisterinumero. Mukaan voi liittää myös yhteisön rekisteriotteen.
- Ilmoittajan yhteystiedot, jotta voimme tarvittaessa pyytää lisäselvitystä asiassa.
- Mahdollinen ehdotus toiminnantarkastajaksi ja tämän kirjallinen, allekirjoitettu suostumus.
Toiminnantarkastajan määrääminen ilmoituksesta Haitari
Selvitämme ensin ilmoituksen perusteet. Jos toteamme, ettei yhteisöllä tarvitse olla toiminnantarkastajaa, päätämme ilmoituksen käsittelyn.
Jos ilmoituksen perusteella jää epäselväksi, millä perusteella yhteisöllä pitäisi olla toiminnantarkastaja tai millä perusteella ilmoittaja katsoo, ettei yhteisöllä olisi toiminnantarkastajaa, pyydämme ilmoittajalta lisäselvitystä asiaan. Kun olemme saaneet riittävän selvityksen perusteista, kuulemme yhteisön hallitusta ilmoituksesta. Tarvittavien selvitysten jälkeen joko määräämme toiminnantarkastajan yhteisölle tai päätämme ilmoituksen käsittelyn.
Ilmoituksen käsittely on maksutonta.
Toiminnantarkastajan määrääminen ilmoituksesta Pääsisältö 2
Määräyksen voimassaolo
Määräys on voimassa siihen asti, kunnes yhteisö on säädetyssä järjestyksessä valinnut uuden toiminnantarkastajan tai hänen sijaisensa Lupa- ja valvontaviraston määräämän tilalle.
Usein kysyttyä toiminnantarkastajan määräämisestä
Toiminnantarkastajan palkkion maksaa yhteisö, jolle toiminnantarkastaja on määrätty. Arviota palkkion suuruudesta voit tiedustella ilmoituksessa ehdotetulta toiminnantarkastajalta.
Lupa- ja valvontavirasto ei voi antaa määräystä sen jälkeen, kun kyseistä tilikautta koskeva tilinpäätös on vahvistettu ja sitä koskeva päätös on lainvoimainen.
Jos yhteisölle on valittu toiminnantarkastaja, ilmoituksen käsittely päättyy.
Ei tarkoita. Lupa- ja valvontavirasto vain määrää toiminnantarkastajan. Jos ilmoittaja ei esitä soveltuvaa ehdokasta toiminnantarkastajaksi, meidän voi olla käytännössä mahdotonta löytää muuta tahoa kuin tilintarkastaja toiminnantarkastajaksi.
Asunto-osakeyhtiölain uudistuksessa haluttiin säilyttää mahdollisuus käyttää niin sanottuja maallikkotilintarkastajia, joita uudessa laissa kutsutaan toiminnantarkastajiksi. Lain voimaantulon yhteydessä säädettiin myös siitä, milloin yhtiöjärjestyksen tilintarkastajaa koskevat määräykset voidaan tulkita siten, että yhtiölle voidaan valita toiminnantarkastaja.
Jos asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys on laadittu ennen 1.7.2010, sitä ei ole sen jälkeen muutettu miltään osin eikä yhtiössä ole vähintään 30 osakkeenomistajien hallinnassa olevaa huoneistoa, voidaan yhtiössä valita yhtiöjärjestyksen edellyttämän tilintarkastajan sijasta toiminnantarkastaja.
Asunto-osakeyhtiölain uudistuksessa haluttiin varmistaa, ettei yhtiöjärjestyksiä tarvitse muuttaa pelkästään sen vuoksi, että tilintarkastajaa koskevat termit muuttuivat. Tämän takia lain voimaantulon yhteydessä säädettiin, milloin tilintarkastajasta luopumista koskeva määräys tarkoittaa myös toiminnantarkastajasta luopumista.
Jos asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys on laadittu ennen 1.7.2010 eikä sitä ole sen jälkeen muutettu miltään osin, tarkoittaa tilintarkastuksesta luopumista koskeva määräys myös luopumista toiminnantarkastajasta.
Jos yhtiöjärjestystä on joltain osin muutettu 1.7.2010 jälkeen, tarkoittaa tilintarkastuksesta luopumista koskeva määräys vain tilintarkastuksesta luopumista, ei toiminnantarkastuksesta luopumista.
Yhtiöjärjestyksen määräyksiä tulkitaan kirjaimellisesti, jos yhtiöjärjestys on laadittu 1.7.2010 jälkeen tai sitä on joltain osin muutettu 1.7.2010 jälkeen.
Edellisissä kohdissa selostetut poikkeussäännökset koskevat vain tilannetta, jossa yhtiöjärjestys on laadittu ennen 1.7.2010 eikä sitä ole muutettu miltään osin sen jälkeen.
Silloinkin jos yhtiöjärjestystä on muutettu esimerkiksi vain yhtiön nimen osalta, ei poikkeussäännöstä enää sovelleta. Tällöin yhtiöjärjestyksen määräys tilintarkastajasta tarkoittaa sitä, että yhtiöön on valittava ammattitilintarkastaja.
Patentti- ja rekisterihallitus voi määrätä yhteisölle tilintarkastajan.
Toiminnantarkastajan määrääminen ilmoituksesta Lainsäädäntö-laatikko
Yleinen asiakaspalvelu -laatikko
Yhteystiedot
Lupa- ja valvontaviraston yleinen asiakaspalvelu
Asiointilomake
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 910 (maanantai-perjantai kello 9-15)