Navigointivalikko
Murupolku
Rooli- ja attribuuttitietopalvelu
Ammattioikeustiedot tietojärjestelmille – Lupa- ja valvontaviraston rooli- ja attribuuttitietopalvelu
Tällä rooli- ja attribuuttitietopalvelun sivulla ja alasivuilla annetaan tietoa, miten Lupa- ja valvontaviraston sosiaali- ja ammattihenkilörekisterin tietoja käsitellään vaatimusten mukaisesti hyväksytyissä Kanta-järjestelmissä.
Lupa- ja valvontavirasto valvoo Suomessa säänneltyjä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattioikeuksia. Ammattioikeudet rekisteröidään sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriin. Ammattioikeus voi olla laillistettu oikeus toimia ammatissa (esimerkiksi laillistettu lääkäri) tai rekisteröity oikeus käyttää ammattinimikettä (esimerkiksi nimikesuojattu lähihoitaja). Lisäksi on olemassa erilaisia määräaikaisia ammattioikeuksia (esimerkiksi farmasian opiskelija tai muut rajoitetut ammattioikeudet), joissa toimitaan johdon ja valvonnan alaisena. Lisätietoja ammattioikeuksista saat Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattioikeudet -sivultamme.
Lupa- ja valvontaviraston ammattioikeus- ja koulutuskoodistot voivat muuttua ja ajantasaiset koodistot julkaistaan aina sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisella koodistopalvelimella. Koodistopäivityksistä ei erikseen ilmoiteta, joten hyödynnäthän ylläpitopäivityksissä suoraan koodistopalvelimen tietoja.
Ammattihenkilörekisteritiedot voivat muuttua rekisteröinnin jälkeen, joten
- Lupa- ja valvontavirasto julkaisee ajantasaiset tiedot ammattihenkilörekisterin julkisessa tietopalvelussa (JulkiTerhikki/JulkiSuosikki).
- Lupa- ja valvontavirasto luovuttaa ajantasaiset tiedot sosiaali- ja terveydenhuollon perustietojärjestelmien käyttöön rooli- ja attribuuttitietopalvelun kautta.
- Lupa- ja valvontavirasto luovuttaa ajantasaiset tiedot Digi- ja väestötietovirastolle sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikorttien myöntämistä tai sulkemista varten.
Tietojen luovuttamisen tarkoituksena on, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammateissa toimitaan voimassa olevilla ammattioikeustiedoilla ja että ajantasaisia tietoja voidaan käyttää asiakas- ja potilastietojärjestelmissä. Katso lisätietoja Ammattihenkilörekistereihin liittyvät koodistot ja muu tietosisältö -sivultamme.
Rooli- ja attribuuttitietopalvelu haitari
Rooli- ja attribuuttipalvelu muodostuu kolmesta rajapinnasta:
- Lääkkeenmääräämisoikeudet-ammattioikeuslista sisältää luetteloituna niiden henkilöiden rekisteröintinumerot, joilla on lääkkeenmääräämisoikeus. Asiakas- ja potilastietojärjestelmää käyttävän organisaation on noudettava tiedot kerran vuorokaudessa ja päivitettävä ne käyttöoikeushallintaan.
- Ammattioikeuden rajoitustietolista on luettelo henkilöiden rekisterinumeroista, joilla on voimassa jokin ammattioikeuden rajoitus tai menetys. Lisäksi luettelossa ovat kuolleiden henkilöiden rekisteröintinumerot 90:n vuorokauden ajalta. Asiakas- ja potilastietojärjestelmää käyttävän organisaation on noudettava tiedot kerran vuorokaudessa ja päivitettävä ne käyttöoikeushallintaan.
- Ammattioikeuskysely on rakenteellinen kyselyrajapinta, jossa ovat henkilön perustiedot, ammattioikeudet, oikeuden menetys- ja rajoitustiedot sekä erikoisalatietona luovutettavat koulutustiedot. Kyselyyn saatu vastaus on voimassa kyseisen istunnon ajan, ja se on poistettava terveydenhuollon tai apteekin järjestelmässä istunnon jälkeen.
Attribuuttitietopalvelun tiedot muodostuvat kahdesta erityyppisestä tietoryhmästä:
- Roolitiedot sisältävät ammattihenkilön nimen, rekisteröintinumeron, ammattioikeustiedot (esimerkiksi ammattioikeuskoodi, yksilöintitunnus ja voimassaolon päivämäärät) sekä erikoisalatiedot. Roolitietoja ovat myös ammattihenkilöitä koskevat yleiset ammatinharjoittamisen rajoitukset, kuten opiskelijan asema ja johdon ja valvonnan alaisuus.
- Varsinaiset rajoitustiedot sisältävät tiedot ammattihenkilön ammattitoiminnalle asetetuista lääkkeenmääräämistä tai muuta ammatinharjoittamista koskevista rajoituksista ja niiden voimassaolosta.
Attribuuttipalvelutietojen välittämisessä käytettävät koodistot julkaistaan sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisella koodistopalvelimella. Katso lisätietoja Ammattihenkilörekistereihin liittyvät koodistot ja muu tietosisältö -sivultamme.
Rajoitustietojen tarkistaminen kaksivaiheisesti:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon perustietojärjestelmien ja apteekkijärjestelmien on noudettava ajantasaiset Lupa- ja valvontaviraston julkaisemat ammattioikeustiedot kerran vuorokaudessa ja päivitettävä ne käyttöoikeushallintaan. Tarkistettavat tiedot ovat Lupa- ja valvontaviraston julkaisemassa ammattioikeuden rajoitustietolistassa, joka sisältää niiden ammattihenkilöiden rekisteröintinumerot, joiden tiedoissa on voimassa olevia ammattioikeuksien rajoituksia tai joiden ammattioikeuden voimassaolo on päättynyt.
- Kun tunnistaudutaan asiakas- tai potilastietojärjestelmään varmenteella, jonka ammattioikeustiedoissa on voimassa oleva rajoitus, järjestelmä tekee attribuuttipalveluun varsinaisen rajoitustietokyselyn. Rajoitustietokyselyn vastaus sisältää aina kaikki ammattihenkilön rooli- ja rajoitustiedot. Samalla henkilöllä voi olla useita erillisiä rajoituksia. Ammatinharjoittamista koskevien rajoitusten sisällöllisen heterogeenisuuden takia kaikkien rajoitusten tietosisältöä ei voida täysin rakenteistaa eli merkitä kansallisella palvelimella julkaistujen koodistojen mukaisesti. Tästä syystä vastaussanoma sisältää ammatinharjoittamisen rajoitukset myös tekstimuodossa.
Rajoitustietokyselyyn saatu vastaus on voimassa kyseisen istunnon ajan. Rajoitustietokyselyn vastaus on poistettava terveydenhuollon tai apteekin järjestelmässä istunnon jälkeen.
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) ylläpitää sosiaali- ja terveydenhuollon varmennepalveluja. Lupa- ja valvontavirasto ilmoittaa DVV:lle kaikki ammattioikeuden voimassaolon päättymiset, ja DVV huolehtii varmenteiden sulkemisesta ja sulkulistan julkaisemisesta järjestelmille.
Lupa- ja valvontavirasto julkaisee rooli- ja attribuuttipalvelussa luettelon henkilöiden rekisterinumeroista, joilla on ammattioikeuden menetys voimassa. Lisäksi luettelossa ovat kuolleiden henkilöiden rekisteröintinumerot 90:n vuorokauden ajalta. Asiakas- ja potilastietojärjestelmää käyttävän organisaation on noudettava tiedot kerran vuorokaudessa ja päivitettävä ne käyttöoikeushallintaan.
Tiedotamme Lupa- ja valvontaviraston rooli- ja attribuuttitietopalvelussa havaituista häiriöistä Kelan Kanta-tukeen, joka toimii ympäri vuorokauden ja julkaisee Kanta-palveluun liittyvät häiriötiedotteet.
Ohjeita rooli- ja attribuuttitietopalvelun häiriötilanteeseen:
- Jos palvelu ei toimi, tarkista ensin, onko häiriöstä jo tiedotettu Kelan Kanta-palvelun häiriötiedotteissa.
- Ohjeet häiriötilanteessa toimimiseksi löydät Kanta-palvelun häiriötilanneohjesivulta.
- Kanta-palvelun ammattilaisille suunnatun teknisen tuen ja asiakaspalvelun yhteystiedot ja aukioloajat löydät Kannan verkkosivuilta.
Rooli- ja attribuuttitietopalvelu Katso myös
Sote-ammattioikeudet yhteystiedot 4 rooli- ja attribuuttitietopalvelu
Yhteystiedot
Sähköposti: [email protected]
(tekniset kysymykset)
Sähköposti: [email protected]
(sisältökysymykset)
Puhelin: 0295 256 932 (maanantai-perjantai kello 9-15)
(ammattioikeuksien asiantuntijapalvelu)