Navigointivalikko
Murupolku
Palveluyksikön ja yhteisen palveluyksikön rekisteröinti - pääsisältö
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluyksikön ja yhteisen palveluyksikön rekisteröinti
Palveluyksiköllä tarkoitetaan julkisen tai yksityisen palveluntuottajan ylläpitämää toiminnallista ja hallinnollisesti järjestettyä kokonaisuutta, jossa tuotetaan sosiaali- ja/tai terveyspalveluja. Palveluyksikkö koostuu yhdestä tai useammasta palvelupisteestä.
Palvelupiste on palveluyksikön osa
Palvelupisteellä tarkoitetaan tosiasiallista paikkaa, jossa palveluyksikköön rekisteröityjä palveluja tuotetaan. Palvelupiste on rekisteriteknisesti palveluyksikön osa.
Palveluyksikön rekisteröimistä varten palveluntuottajan on ilmoitettava muun muassa
- toimintasuunnitelma
- tiedot sosiaali- ja/tai terveyspalveluista ja niiden sisällöstä
- asiakasryhmä ja suunniteltu asiakasmäärä
- henkilöstön määrä ja rakenne
- vastuuhenkilön koulutus ja työkokemus sekä tehtävä toiminnassa tai palveluyksikössä
- kuvaus palvelutoimintaan käytettäviksi suunnitelluista tiloista, välineistä, asiakas- ja potilasrekistereistä sekä niitä koskevista viranomaishyväksynnöistä.
Lupa- ja valvontavirasto valvontaviranomaisena pyytää tarvittaessa hakijalta lisäselvityksiä.
Palveluyksikön ennakkotarkastus
Valvontaviranomainen tekee palveluyksikköön valvontalain mukaisen ennakkotarkastuksen ennen uuden sairaalan tai vaativaa sosiaalihuoltoa tuottavan palveluyksikön rekisteröintiä.
Ennakkotarkastuksia tehdään myös riskiperusteisesti aina, jos palveluyksikössä arvioidaan hakemuksen perusteella oleva riskiä potilas- tai asiakasturvallisuudelle. Tarkastuksen tarkoituksena on varmistaa asiakas- ja potilasturvallisuus.
Yhteinen palveluyksikkö
Palveluntuottajilla on mahdollisuus rekisteröidä yhteisesti palveluyksikkö tilanteissa, joissa saman palveluyksikön palveluja tuottaa useampi palveluntuottaja, esimerkiksi lääkärikeskuksessa. Kyseessä on vapaaehtoinen järjestely, josta palveluntuottajat sopivat keskenään. Yhteisessä palveluyksikössä toimivat palveluntuottajat valitsevat keskuudestaan valtuutetun palveluntuottajan, joka edustaa heitä asioidessaan valvontaviranomaisen kanssa.
Yhteisessä palveluyksikössä toimivat palveluntuottajat ovat sopimuksella keskuudestaan valinneet valtuutetun palveluntuottajan edustamaan heitä valvontaviranomaisen kanssa asioidessa sekä vastaamaan heidän puolestaan valvontalaissa säädetyistä velvoitteista. Valtuutettu palveluntuottaja edustaa muita yhteisen palveluyksikön palveluntuottajia valvontaviranomaisen kanssa asioidessa, jotka koskevat yhteisessä palveluyksikössä toteutettuja palveluja. Toisen palveluntuottajan tiloissa toiminen ei vielä tee palveluyksiköstä sote-valvontalain mukaista yhteistä palveluyksikköä.
Yhteisen palveluyksikön rekisteröinti
Valtuutettu palveluntuottaja hakee yhteisen palveluyksikön rekisteröintiä ja ilmoittaa toimivansa valtuutettuna palveluntuottajana sopimukseen perustuen. Valtuutetulla palveluntuottajalla on toimivalta edustaa kaikkia niitä palveluntuottajia, joiden kanssa se on laatinut sopimuksen valtuutettuna palveluntuottajana toimimisesta.
Palveluntuottajat antavat rekisteröinnin kannalta tarvittavat tiedot valtuutetulle palveluntuottajalle, jonka tehtävänä on varmistaa tietojen paikkansapitävyys ja toimittaa ne viranomaiselle. Valtuutettu palveluntuottaja vastaa tietojen oikeellisuudesta. Viranomaiselle on aina ilmoitettava tiedot siitä, mistä palveluista kukin palveluyksikössä toimiva palveluntuottaja vastaa.
Rekisteröinnissä noudatettava menettely on sama kuin rekisteröitäessä yksittäisen palveluntuottajan palveluyksikköä. Yhteinen palveluyksikkö rekisteröidään kaikkien palveluyksikössä toimivien palveluntuottajien lukuun valtuutetun palveluntuottajan toimittamien tietojen perusteella. Yhteiseen palveluyksikköön voi liittyä vain rekisteröitynyt palveluntuottaja.
Rekisteröinnin muutoksista ilmoittaminen
Jos rekisteröidyn palveluyksikön tai sen palvelupisteen toimintaan tulee olennaisia muutoksia, palveluntuottajan tulee tehdä rekisteröinnin muutoshakemus palveluyksikkökohtaisesti. Suunniteltua muutosta ei saa toteuttaa ennen kuin rekisteröinnin muutoksesta on annettu päätös. Muutoksien maksullisuudesta on säädetty maksuasetuksessa.
Lue lisää palveluyksikön muutoshakemuksen tekemisestä.
Lue lisää palvelupisteen muutoshakemuksen tekemisestä.
Palveluyksikön ja yhteisen palveluyksikön rekisteröinti haitari 1
Osa muutoksista on sellaisia, jotka palveluntuottaja pystyy muuttamaan itse sähköisessä asioinnissa. Näiden tietojen muutos ei edellytä viranomaisen hyväksyntää. Voit muuttaa esimerkiksi seuraavia tietoja itse:
- palveluyksikön tai palvelupisteen nimi
- palveluyksikön postiosoite
- rekisteröintiasioiden yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
- palveluyksikön puhelinnumero, sähköpostiosoite ja verkkosivujen osoite
- vastuuhenkilön nimi (ei vastuuhenkilön vaihtuminen), sähköposti ja puhelinnumero.
Vähäisiä muutoksia, jotka eivät edellytä viranomaisen hyväksyntää, mutta jotka viranomainen tarkistaa ennen rekisteriin viemistä, ovat esimerkiksi:
- toimintakuntien lisääminen
- palveluyksikön toiminnan keskeyttäminen ja lopettaminen
Niitä tietoja, jotka ovat Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ) tai Väestötietojärjestelmässä (VTJ), ei voi muokata suoraan Soteri-rekisteriin. Palveluntuottajan tulee päivittää tiedot suoraan järjestelmiin, joiden kautta tiedot päivittyvät Soteri-rekisteriin.
Jos määräysvalta palveluntuottajaksi rekisteröidyssä yhteisössä muuttuu esimerkiksi osakekaupan seurauksena tai palveluyksikkö siirtyy toiselle rekisteröidylle palveluntuottajalle, pitää siirron saaneen palveluntuottajan tehdä ilmoitus siirrosta. Siirtotilanteessa voi olla esimerkiksi kyse siitä, että toisen palveluntuottajan liiketoiminta myydään sellaisenaan toiselle jo rekisteröityneelle palveluntuottajalle, eikä toiminnassa tapahdu muita oleellisia muutoksia.
Siirtoilmoituksessa on aina ilmoitettava, jos palveluyksikön toiminnassa tapahtuu siirron yhteydessä olennaisia muutoksia (esimerkiksi palvelualojen ja palvelupisteen lisäys, vastuuhenkilön muutokset ja henkilöstön vähentäminen). Olennaisia muutoksia ei saa toteuttaa siirtyvässä palveluyksikössä ennen kuin valvontaviranomainen on arvioinut ne ja tehnyt palveluyksikön muutoksesta rekisteröintipäätöksen. Jos palveluyksikön toiminnassa ei tapahdu olennaisia muutoksia, siirron saanut palveluntuottaja voi aloittaa palvelujen tuottamisen siirtyneessä palveluyksikössä sen jälkeen, kun on jättänyt siirtoilmoituksen valvontaviranomaiselle.
Siirtyvään palveluyksikköön tulevat muutokset on tärkeää ilmoittaa ja hyväksyttää valvontaviranomaisella mahdollisimman hyvissä ajoin ennen siirron toteuttamista toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi. Huomioithan, että palveluyksikön luovuttava palveluntuottaja vastaa yksiköstä aina siirtopäivään saakka, joka voi olla aikaisintaan päätöksen ratkaisupäivä. Siirron vastaanottava palveluntuottaja vastaa palveluyksikön toiminnasta siirtoa koskevan rekisterimerkinnän tekemisestä lähtien. Palveluyksikön siirron ja toiminnan muutosten rekisteröinti on maksullista.
Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä valvontaviranomaiseen sen selvittämiseksi, onko kyseessä ilmoitusta edellyttävä muutos.
Palveluyksikön ja yhteisen palveluyksikön rekisteröinti: Olennaiset muutokset
Olennaiset muutokset
Palveluntuottajan on tehtävä hakemus olennaisesta muutoksesta, eikä sitä saa toteuttaa ennen kuin muutoksesta on tehty päätös.
Palveluyksikön rekisteröinti: Olennaiset muutokset -haitari
Olennaisia muutoksia ovat esimerkiksi
- vastuuhenkilön vaihdos tai vastuuhenkilön lisäys
- palveluyksikön siirto toiselta palveluntuottajalta toiselle palveluntuottajalle, kun toiminnassa tapahtuu olennaisia muutoksia.
- palveluyksikön palvelupisteen muutto (poikkeuksena toisen tiloissa toimivan palveluntuottajan mukana muuttavien palveluntuottajien muutto, joka on muu muutos)
- palvelupisteen lisäys silloin, kun kyseisiä tiloja ei ole rekisteröity nykytilassa toiselle palveluntuottajalle tai niissä ei toimi julkinen palveluntuottaja
- muutokset tiloissa ja toiminnoissa, jos muutos on olennainen verrattuna aiemmin annettuun päätökseen
- palvelualan lisäys
- asumispalvelujen tai terveydenhuollon ympärivuorokautisen yksikön asiakas- tai potilaspaikkojen lisääminen silloin, kun arvioidaan henkilöstömäärän lisäämistä
asiakasryhmän vaihtuminen tai asiakasprofiilin olennainen muutos
palveluntuottajan lisääminen yhteiseen palveluyksikköön
Soteriin jo rekisteröidyn palveluyksikön muuttaminen yhteiseksi palveluyksiköksi.
Palveluyksikön ja yhteisen palveluyksikön rekisteröinti: Muut muutokset
Muut muutokset
Palveluntuottajan on ilmoitettava muusta muutoksesta sen ollessa ajankohtainen. Lähtökohtaisesti muun muutoksen saa toteuttaa, kun palveluntuottaja on ilmoittanut siitä Soterin sähköisessä asioinnissa. Viranomainen arvioi aina haettuja muutoksia suhteessa aiempaan toimintaan, joka on rekisteröity Soteriin.
Palveluyksikön rekisteröinti: Muut muutokset -haitari
Muita muutoksia ovat esimerkiksi
- toimintakuntien poistaminen
- toimintakuntien lisääminen, kun palveluyksikön hallinnollinen ja toiminnallinen kokonaisuus säilyy samana
- palvelualan poistaminen Soterista
- palvelupisteen poistaminen Soterista
- palveluntuottajan poistaminen Soterista
- palveluyksikön poistaminen Soterista
- omien palveluyksiköiden ja palvelupisteiden uudelleenjärjestely, kun toiminnassa ei tapahdu olennaisia muutoksia
- palvelupisteen lisäys, jos se sijaitsee tiloissa, jotka on jo rekisteröity Soteriin toiselle palveluntuottajalle ja joissa toinen palveluntuottaja nykytilassa toimii, eikä toiminnassa tapahdu olennaisia muutoksia
- toisen tiloissa toimivan palveluntuottajan muutto tiloja hallinnoivan palveluntuottajan mukana uusiin tiloihin, kun mukana muuttavan palveluntuottajan toiminnassa ei tapahdu olennaisia muutoksia
- palveluyksikön tai sen osan toiminnan keskeyttäminen
- palveluntuottajan poistaminen yhteisestä palveluyksiköstä
- valtuutetun palveluntuottajan vaihtaminen yhteiseen palveluyksikköön
- palveluyksikön tai palvelupisteen siirtyminen väistötiloihin
- asiakas- tai potilastietojärjestelmän vaihtaminen tai lisääminen.
Lisäksi on olemassa muita muutoksia, joista tehdään viranomaispäätös. Tällainen muutos on esimerkiksi omien palveluyksiköiden ja palvelupisteiden uudelleenjärjestely, jos palveluntuottajan esittämä järjestely ei täytä lain edellytyksiä (palveluyksikön toiminnallinen ja hallinnollinen kokonaisuus). Muutoksia ei saa toteuttaa ennen päätöksen saamista.
Muihin muutoksiin kuuluu lisäksi tietoja, joita voi päivittää ilman viranomaiskäsittelyä. Voit päivittää osaa Soteri-rekisterin tiedoista suoraan Soterin sähköisessä asioinnissa. Päivittämäsi tiedot siirtyvät automaattisesti viranomaiselle Soteri-rekisteriin. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi
- rekisteröintiasioiden yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
- palveluyksikön puhelinnumero, sähköpostiosoite ja verkkosivujen osoite.
Niitä tietoja, jotka ovat Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ) tai Väestötietojärjestelmässä (VTJ), ei voi muokata suoraan Soteri-rekisteriin. Palveluntuottajan tulee päivittää tiedot suoraan järjestelmiin, , joiden kautta tiedot päivittyvät Soteri-rekisteriin.
Usein kysyttyä palveluyksikön ja yhteisen palveluyksikön rekisteröinnistä
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen edellyttää aina sekä palveluntuottajan että palveluyksikön rekisteröintiä Soteri-rekisteriin. Palvelujen tuottaminen ei ole sallittua pelkän palveluntuottajan rekisteröinnin perusteella. Uusi yrittäjä ei voi aloittaa palvelutoimintaa ennen kuin valvontaviranomainen on tehnyt palveluntuottajan ja palveluyksikön rekisteröintiä koskevat päätökset ja niitä vastaavat Soteri-rekisterimerkinnät.
Palveluyksiköllä tarkoitetaan palveluntuottajan ylläpitämää toiminnallista ja hallinnollisesti järjestettyä kokonaisuutta, jossa tuotetaan sosiaali- ja/tai terveyspalveluja. Palveluyksikkö ei aina tarkoita fyysistä toimitilaa, vaan palvelua voidaan antaa myös esimerkiksi asiakkaiden kotona. Esimerkiksi sosiaalihuoltolain mukaista tukipalvelua tuottavan uuden yrittäjän tulee aina hakea palveluntuottajan ja palveluyksikön rekisteröintiä, vaikka yrittäjällä ei ole omia toimitiloja, vaan palvelua tuotetaan asiakkaan kotona.
Palveluntuottaja päättää itse toimintansa hallinnollisesta ja toiminnallisesta organisoinnista palveluyksiköiksi ja palvelupisteiksi ja tekee näistä rekisteröintihakemukset. Toiminnallisia kokonaisuuksia ovat ne palveluyksiköt, joilla on organisaation sisällä oma johtamisjärjestelmänsä ja joilla on ensisijainen ja pääasiallinen työnjohtovalta päättää tuotannon sisällöstä ja henkilöstön käytöstä. Toiminnalliseen kokonaisuuteen kuuluu myös vastuu tuotettavien palvelujen turvallisuudesta ja laadusta.
Palveluntuottaja määrittelee ja järjestelee itse palveluyksiköt ja palvelupisteet. Valvontaviranomainen harkitsee hakemusta käsitellessään tapauskohtaisesti, onko tarpeen muodostaa useampia kuin yksi palveluyksikkö. Valvontaviranomainen ottaa harkinnassaan huomioon muun ohessa seuraavia seikkoja:
- Muodostaako palveluntuottajan hakema palveluyksikkö toiminnallisen ja hallinnollisen kokonaisuuden?
- Onko palveluyksikön toiminta palveluntuottajan omavalvonnallisesti hallittavissa?
- Onko palveluyksikkö tosiasiallisesti vastuuhenkilön tai vastuuhenkilöiden valvottavissa ja johdettavissa?
- Täyttävätkö palveluyksikön sisältämät sosiaali- tai terveydenhuollon toimintayksiköt niille substanssilainsäädännössä säädetyt vaatimukset?
- Kuinka isosta palveluyksiköstä on kyse (esimerkiksi henkilökunnan, käyntiosoitteiden, asiakkaiden ja palveluiden määrä)?
- Mistä palvelusta tai palveluista on kyse?
- Kuinka monta vastuuhenkilöä palveluyksikölle tai palvelualoille on nimetty?
- Kuinka laajalla maantieteellisellä alueella palveluyksikkö sijaitsee?
Rekisteröinnin yhteydessä ei tarvitse toimittaa kaikkia suunnitelmia valvontaviranomaiselle. Esimerkiksi toimintasuunnitelma pitää toimittaa joko kirjoittamalla se hakemuksen lisätietokenttään tai erillisenä liitteenä. Muiden lainsäädännön edellyttämien suunnitelmien osalta palveluntuottaja vahvistaa suunnitelmien olemassaolon hakemuksessa. Valvontaviranomainen voi tarvittaessa pyytää palveluntuottajaa toimittamaan välttämättömiä tietoja toimintaedellytysten arviointia varten.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen edellyttää, että palveluntuottaja ja palveluyksikkö on rekisteröity valtakunnalliseen palveluntuottajien rekisteriin (Soteri) ja rekisteröinnistä on tehty päätös. Palveluntuottajan rekisteröinti ei yksin anna oikeutta tuottaa valvontalain mukaisia sosiaali- ja terveyspalveluja. Palvelujen tuottamisen edellytyksenä on palveluyksikön rekisteröinti, jossa määritellään kaikki kunnat, joiden alueella kyseisiä palveluita saa tuottaa. Palveluntuottaja ilmoittaa hakemuksella palveluyksikön, joka sisältää vähintään yhden palvelupisteen. Palvelupisteellä tarkoitetaan tosiasiallista paikkaa, jossa tai josta käsin palveluyksikköön rekisteröityjä palveluja tuotetaan.
Palveluyksiköllä aina oltava vähintään yksi palvelupiste. Palvelupisteen palveluita voidaan tuottaa myös pelkästään potilaan kotona tai asiakkaan tiloissa. Tällöin hakemuksella palvelun antopaikaksi tulee valita potilaan kotona/asiakkaan tiloissa. Palvelupisteen tietoihin tulee ilmoittaa ne toimintakunnat, joiden alueella kotiin annettavia palveluita on tarkoitus tuottaa.