Murupolku
Navigointivalikko
Yhteisön erityinen tarkastus Pääsisältö
Yhteisön erityinen tarkastus
Lupa- ja valvontavirasto voi hakemuksesta määrätä tehtäväksi erityisen tarkastuksen asunto-osakeyhtiön, osakeyhtiön, asumisoikeusyhdistyksen tai osuuskunnan hallinnosta ja kirjanpidosta. Tarkastus voidaan kohdistaa tiettyyn jo päättyneeseen ajanjaksoon tai tiettyihin toimenpiteisiin tai seikkoihin.
Lupa- ja valvontavirasto määrää erityisen tarkastuksen, jos katsomme, että sille on painavia syitä. Painavia syitä ovat yleensä
- epäilyt yhteisön varojen väärinkäytöstä
- epäilyt yhteisön johdon, joidenkin osakkeenomistajien tai jäsenten saamasta taloudellisesta hyödystä toisten osakkeenomistajien tai jäsenten kustannuksella.
Epäiltyjen väärinkäytösten tulee olla sellaisia, joihin erityinen tarkastus voi tuoda lisäselvitystä esimerkiksi silloin, kun harkitaan vahingonkorvauskanteen nostamista yhteisön hyväksi.
Erityisen tarkastuksen hakeminen
Erityistä tarkastusta voi hakea kuka tahansa yhtiön osakkeenomistajista, osuuskunnan jäsenistä tai asumisoikeusyhdistyksen jäsenistä. Erityistä tarkastusta voi hakea myös sellainen osakkeenomistaja tai jäsen, joka ei ole kannattanut ehdotusta yhtiökokouksessa. Erityistä tarkastusta pitää ehdottaa asunto-osakeyhtiön tai osakeyhtiön yhtiökokouksessa, osuuskunnan kokouksessa tai asumisoikeusyhdistyksen kokouksessa. Varsinaisessa kokouksessa erityistä tarkastusta voi aina ehdottaa, vaikka asiaa ei olisi mainittu kokouskutsussa. Ylimääräisessä kokouksessa erityistä tarkastusta voi ehdottaa vain, jos se mainitaan kokouskutsussa.
Voit hakea erityistä tarkastusta Lupa- ja valvontavirastolta, jos ehdotusta ovat kannattaneet
- osakeyhtiössä ja asunto-osakeyhtiössä osakkeenomistajat, joilla on vähintään yksi kymmenesosa kaikista osakkeista tai yksi kolmasosa kokouksessa edustetuista osakkeista
- osuuskunnassa jäsenet, joilla on vähintään neljäsosa jäsenten koko äänimäärästä tai kolmasosa kokouksessa edustettujen jäsenten äänimäärästä
- asumisoikeusyhdistyksessä vähintään yksi kymmenesosa kaikista jäsenistä tai yksi kolmasosa kokouksessa läsnä olevista jäsenistä.
Voit hakea erityistä tarkastusta vain siinä laajuudessa kuin yhtiökokouksessa on ehdotettu. Suosittelemme, että ehdotus toimitetaan yhtiökokoukselle myös kirjallisessa muodossa, jottei ehdotuksen sisällöstä jää epäselvyyttä.
Tee hakemus kirjallisena ja lähetä se Lupa- ja valvontaviraston kirjaamoon kuukauden kuluessa kokouksesta. Hakemuksen on oltava kirjaamossa hakuajan viimeisenä päivänä ennen aukioloajan päättymistä Kirjaamon sähköpostiosoite on kirjaamo[at]lvv.fi. Kirjallinen hakemus on vapaamuotoinen. Hakemuksessa on esitettävä selvitys niistä seikoista, joiden perusteella erityistä tarkastusta haetaan.
Liitä hakemukseen seuraavat tiedot:
- yhteisön nimi sen virallisessa muodossa ja yhtiön Y-tunnus (Y-tunnuksen löydät yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä tai kaupparekisteristä)
- selvitys siitä, että hakija on osakkeenomistaja tai osuuskunnan tai asumisoikeusyhdistyksen jäsen (esimerkiksi osakeluettelo tai jäsenluettelo)
- jäljennös sen kokouksen pöytäkirjasta, jossa ehdotusta erityisen tarkastuksen toimittamisesta on käsitelty
- jäljennös kokouskutsusta, jos tarkastusta on ehdotettu yhteisön ylimääräisessä kokouksessa
- ehdotus erityisen tarkastuksen toimittajaksi ja tämän antama kirjallinen allekirjoitettu suostumus tehtävään (jos erityiseksi tarkastajaksi ehdotetaan tilintarkastusyhteisöä, yhteisön on nimettävä päävastuullinen tarkastaja)
- yhteisön hallituksen puheenjohtajan nimi ja postiosoite, jos kaupparekisteriin merkityt yhtiön yhteystiedot ovat vanhentuneet
- kaikkien hakijoiden kotipaikka ja hakijan tai hakijoiden yhteyshenkilön yhteystiedot (postiosoite päätöksen lähettämistä varten)
- kaikkien hakijoiden kotipaikka
- mahdollisten yhteisomistajien valtakirja (jos yhteisomistajat eivät ole hakijoina asiassa)
- asiamiehen valtakirja.
Yhteisön erityinen tarkastus Haitari 1
- Kun hakemus saapuu, selvitämme ensin hakemuksen perusteet. Jos lain ehdottomat edellytykset eivät täyty, jätämme hakemuksen tutkimatta.
- Jos hakemuksen perusteella asia on epäselvä, pyydämme hakijalta lisäselvitystä asiassa.
- Kun olemme saaneet selvityksen lain ehdottomien edellytysten täyttymisestä, kuulemme yhteisön hallistusta hakemuksesta.
- Kun hallituksen vastine on saapunut, kuulemme hakijaa vastineesta.
- Kun olemme saaneet hakemuksen käsittelemiseksi tarvittavat selvitykset, asia on ratkaisuvalmis.
Hakijalta peritään hakemuksen käsittelystä maksu, joka on 500 euroa vuonna 2025. Jos hakija peruuttaa hakemuksen, perimme hakemuksen käsittelystä työmäärää vastaavan osuuden maksusta. Hakijalle lähetetään lasku maksusta sen jälkeen, kun asiassa on tehty päätös.
Usein kysyttyä erityisen tarkastuksen hakemisesta
Määräämme tehtäväksi erityisen tarkastuksen, jos sille on painavat syyt. Arvioimme syyt tapauskohtaisesti. Hakemuksessa pitää kertoa, millä perusteilla hakija epäilee, että yhtiön toiminnassa on jotain erityisen tarkastuksen vaativaa epäselvyyttä. Yksilöidyistä epäilyksistä pitää esittää hakemuksessa myös näyttöä.
Emme voi arvioida hakijan esittämiä seikkoja ja näyttöä ennen kuin annamme päätöksen saatujen selvitysten perusteella.
Voimme arvioida, miltä osin erityisen tarkastuksen määräämiselle on painavat syyt, ja määrätä tarkastuksen siltä osin. Voimme myös jättää hakemuksen osittain tutkimatta. Hakemuksen hylkääminen kokonaan tai osittain perustuu aina tapauskohtaiseen arviointiin. Yksi hylkäämiseen johtava syy voi olla, että hakijalla on jo tiedossaan ne seikat, joita hän haluaa tarkastettavan. Erityisellä tarkastuksella voidaan selvittää sellaisia tosiasioita, jotka eivät ole hakijan tiedossa. Tavallinen hylkäysperuste on myös se, että erityinen tarkastus on väärä keino tilanteessa. Erityisellä tarkastuksella ei voida selvittää esimerkiksi hakijan väitteitä yhtiökokouspäätösten pätemättömyydestä tai osakkeenomistajien välisiä riitoja.
Hallitus ei voi hakea erityisen tarkastuksen määräämistä. Jos hallituksen jäsenet ovat osakkeenomistajia, he voivat osakkeenomistajan roolissa tehdä hakemuksen. Kyseessä ei silloin ole hallituksen hakemus.
J oskus useampi taho, kuten pariskunta tai leski ja kuolinpesä, omistaa osakkeet yhdessä. Tavallisinta yhteisomistajuus on asunto-osakeyhtiöissä. Yhteisomistajat ovat tällöin yhdessä osakkeenomistaja eli yksi yksikkö. Yhteisomistajat voivat käyttää osakkeenomistajan oikeuksia vain yhdessä. Yhteisomistajat voivat tehdä joko hakemuksen yhdessä tai valtakirjalla oikeuttaa yhden yhteisomistajista toimimaan asiassa yksin.
Hakemus pitää toimittaa Lupa- ja valvontaviraston kirjaamoon kuukauden kuluessa yhtiökokouksesta. Tähän ei voi saada lisäaikaa. Jos sinulla ei ole vielä kaikkia tarvittavia liitteitä, voit lähettää hakemukseen täydennystä myöhemmin.
Lupa- ja valvontavirasto ei tee erityistä tarkastusta vaan ainoastaan määrää tarkastuksen tehtäväksi. Hakijan pitää ehdottaa hakemuksessa erityistä tarkastajaa tarkastuksen tekijäksi. Tavallisesti hakijat ehdottavat tilintarkastajaa tai asianajajaa.
Lupa- ja valvontavirasto ainoastaan määrää erityisen tarkastuksen toimitettavaksi, eikä ole asiassa enää sen jälkeen mukana. Erityinen tarkastaja antaa tarkastuksesta lausunnon, joka esitetään yhtiökokoukselle. Osakkeenomistajilla on sen jälkeen mahdollisuus arvioida, millaisiin toimenpiteisiin tarkastuksessa esiin tulleiden seikkojen perusteella on ryhdyttävä.
Erityinen tarkastaja antaa tarkastuksestaan lausunnon. Tarkastajalla ei ole oikeutta antaa määräyksiä, määrätä korvauksia tai ylipäätään tehdä muuta kuin antaa tarkastuksesta lausunto.
Jos sinulle on asetettu määräaika esimerkiksi kuukauden päähän tietystä päivästä, määräajan viimeinen päivä määräytyy määräaikalain mukaan seuraavasti: Jos määräaika on yksi kuukausi jostakin tietystä päivästä, määräaika päättyy seuraavana kuukautena samana päivänä. Jos vastaavaa päivää ei siinä kuussa ole, jolloin määräaika päättyisi, pidetään sen kuukauden viimeistä päivää määräajan loppupäivänä. Jos taas määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vappu, jouluaatto, juhannusaatto tai arkilauantai, tehtävän voi suorittaa vielä seuraavana arkipäivänä.
Eli, jos yhtiökokous pidettiin esimerkiksi
- 10.1.2025, määräaika päättyi maanantaina 10.2.2025
- 31.1.2025, määräaika päättyi perjantaina 28.2.2025 (helmikuussa ei ole 31. päivää, joten määrä aika päättyy kuun viimeisenä päivänä)
- 22.1.2025, määräaika päättyi maanantaina 24.2.2025, koska 22.1.2025 oli lauantai
- 18.3.2025, määräaika päättyi tiistaina 22.4.2025, koska 18.4.2025 oli pyhäpäivä (pitkäperjantai) ja tiistai 22.4.2025 oli seuraava arkipäivä.
Hakemuksen on oltava perillä Lupa- ja valvontavirastossa ennen virka-ajan päättymistä riippumatta siitä, miten hakemus toimitetaan.
Yhteisön erityinen tarkastus Lainsäädäntö
Yleinen asiakaspalvelu -laatikko
Yhteystiedot
Lupa- ja valvontaviraston yleinen asiakaspalvelu
Asiointilomake
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 910 (maanantai-perjantai kello 9-15)