Tupakkalain alaisten tuotteiden markkinointi
Tupakan ja muiden tupakkalain alaisten tuotteiden markkinointi on lain mukaan kiellettyä.
Tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, tupakointivälineitä, tupakkajäljitelmiä, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä ei saa markkinoida. Myös savuttomat nikotiinituotteet, kuten nikotiinipussit, ovat tupakan vastikkeita, minkä vuoksi markkinointikielto koskee myös niitä.
Markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa sekä tupakkasponsorointia. Tupakkatuotteiden ja muiden tupakkalain alaisten tuotteiden markkinointi on kiellettyä kaikissa mainosvälineissä. Markkinointikielto pitää sisällään myös kiellon kytkeä tupakkalaissa tarkoitettuja tuotteita muiden tuotteiden myyntiin tai luovutukseen tai palvelujen antamiseen.
Markkinointikiellon huomioiminen esillepanossa
Vähittäismyynnissä ei saa pitää esillä
- tupakkatuotteita
- tupakan vastikkeita (mukaan lukien savuttomia nikotiinituotteita, kuten nikotiinipusseja)
- sähkösavukkeita
- nikotiininesteitä
- tupakointivälineitä, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen
- edellä mainittujen tuotteiden tavaramerkkejä.
Esilläpitokielto ei koske sellaisia tupakointivälineitä, joita ei ole tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen ja joissa ei ole tupakkatuotteiden tavaramerkkejä. Esilläpitokielto ei koske myöskään tupakkajäljitelmiä, joissa ei ole tupakkatuotteiden tavaramerkkejä. Tupakointivälineiden ja tupakkajäljitelmien esillepano ei kuitenkaan saa olla mainonnallista. Edellä mainittujen tuotteiden esillepano on osa kuluttajille kohdistuvaa myynninedistämistä, joten sitä voidaan arvioida tupakkalain markkinointia koskevien säännösten perusteella.
Tuotteiden sijoittelu ja esillepano on mainonnallista muun muassa seuraavissa tapauksissa:
- Yksi tuote tai osa tuotteista erotetaan omaan hyllyynsä, tai tuotteiden näkyvyyttä korostetaan jollain tavalla.
- Tuotteet on aseteltu lastentuotteiden tai pääasiallisesti alle 18-vuotiaita kiinnostavien tuotteiden, kuten makeisten tai sarjakuvien, välittömään läheisyyteen (harkinnassa pitää huomioida myyntipaikan koko).
- Yksittäisen tuotteen hintaa korostetaan jollain tavalla.
- Tuotteiden nimet tai muut tunnukset ovat esillä muualla kuin vähittäismyyntipakkauksissa.
- Myyntipaikassa käytetään ilmoituksia, joissa on mainonnallisia iskulauseita.
Hintahyvityksen kielto
Elinkeinonharjoittaja ei saa vähittäismyynnissä tarjota eikä maksaa tupakkatuotteen, tupakan vastikkeen, tupakointivälineen, tupakkajäljitelmän, sähkösavukkeen tai nikotiininesteen hinnasta hyvitystä, joka määräytyy mainittujen tuotteiden tai muiden kulutushyödykkeiden ja palvelujen ostojen mukaan. Myös savuttomat nikotiinituotteet, kuten nikotiinipussit, ovat tupakan vastikkeita, minkä vuoksi hintahyvityskielto koskee myös niitä.
Hintahyvityskiellon takia tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden myyntiä ei saa edistää kaupan tai ravintoloiden kanta-asiakaskorteilla tai etuohjelmilla siten, että tuotteiden ostaminen olisi ostohyvitysten ansiosta sitä halvempaa, mitä enemmän niitä tai muita kulutushyödykkeitä ostaa.