Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta - pääsisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta 

Työnantajalla on ensisijainen velvollisuus valvoa palveluksessaan olevia sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä. Työnantaja pystyy ratkaisemaan useimmat ongelmatilanteet työpaikalla, eikä valvovan viranomaisen puuttumista tarvita. Ongelmatilanteesta pitää ilmoittaa Lupa- ja valvontavirastolle vasta silloin, jos työnantajan omat keinot eivät riitä ongelman ratkaisemiseen ja jos ammattihenkilön toiminta vaarantaa asiakas- ja potilasturvallisuutta. 

Lupa- ja valvontavirasto voi käynnistää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön valvonnan työnantajan tekemän ilmoituksen perusteella. Ilmoituksen voi tehdä myös apteekki tai hoitopaikka. Valvonta voi käynnistyä myös ammattihenkilön toiminnasta tehdyn kantelun perusteella. Lisäksi Lupa- ja valvontavirasto voi aloittaa valvonnan oma-aloitteisesti esimerkiksi mediassa esiintyneiden tietojen perusteella.
 

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta - pääsisältö - väliotsikko 1 - Omavalvonnalliset keinot ennen ilmoituksen tekemistä

Omavalvonnalliset keinot ennen ilmoituksen tekemistä

Työnantajan pitää varmistaa potilas- ja asiakasturvallisuus suunnitelmallisella omavalvonnalla. Omavalvonnan avulla työnantaja voi tunnistaa ja puuttua ammattihenkilön epäasianmukaiseen toimintaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Työnantajan käytössä olevia omavalvonnallisia keinoja ovat työnjohdollinen ohjaus ja valvonta, kuten työtehtävien muokkaaminen ja rajaaminen sekä työterveyshuoltoon ohjaaminen. 
 

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta - pääsisältö - väliotsikko 2 - Ilmoituksen tekeminen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöstä 

Ilmoituksen tekeminen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöstä 

Asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutuminen edellyttää ammattihenkilöltä ammatillisten tietojen ja taitojen lisäksi riittävää terveydentilaa ja ammatillista toimintakykyä. Ammattihenkilön pitää osoittaa käyttäytymisellään ja toiminnallaan olevansa hoitamansa tehtävän vaatiman luottamuksen arvoinen. Ammattihenkilöltä edellytetään erityistä vastuullisuutta työssään, ja hänen on huolehdittava asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumisesta. 

Työnantaja vastaa asiakas- ja potilasturvallisuudesta. Työnantajalla on aina ensisijainen vastuu seurata, johtaa ja valvoa vastuullaan olevaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa ja sitä, miten työntekijät työskentelevät ja suoriutuvat tehtävistään. Työnantaja vastaa siitä, että työntekijät hoitavat tehtävänsä asianmukaisesti. Viime kädessä julkisesta sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnasta vastaa palveluiden järjestämisvastuussa oleva hyvinvointialue.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa toimivalla työnantajalla, apteekilla ja hoitavalla taholla on salassapitosäännösten estämättä oikeus tehdä ilmoitus Lupa- ja valvontavirastoon asiasta, joka voi vaarantaa asiakas- tai potilasturvallisuutta. Ilmoitus tehdään tämän sivun lopusta löytyvällä lomakkeella.
 

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta - haitari 1

Sosiaali- ja terveysasioiden asiakaspalvelu -laatikko

Yhteystiedot

Sosiaali- ja terveysasioiden asiakaspalvelu

Asiointilomake:​ (LISÄÄ LINKKI)
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 930 (maanantai-perjantai kello 9-15)​