Tietojärjestelmän luokittelu pääsisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmän luokittelu

Tietojärjestelmäpalvelun tuottajan tekemä luokittelu aloittaa järjestelmän sertifiointi- ja rekisteröintiprosessin. Järjestelmän luokka vaikuttaa keskeisesti siihen, miten järjestelmän olennaiset vaatimukset todennetaan. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoa käsittelevät tietojärjestelmät jaetaan luokkiin A ja B. Luokka A jaetaan edelleen luokkiin A1, A2 ja A3. 

Tietojärjestelmäpalvelun tuottaja vastaa järjestelmänsä luokittelusta. Tuottaja luokittelee järjestelmänsä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) määräyksen 4/2024 ja sen liitteen Esimerkkejä järjestelmien ja hyvinvointisovellusten luokittelusta kriteerien mukaisesti. Löydät dokumentit tämän sivun lopusta.

THL päättää epäselvissä tilanteissa järjestelmän luokan. Lähetä järjestelmän luokittelua koskevat kysymykset osoitteeseen sotetiedonhallinta(at)thl.fi.

Tietojärjestelmän luokka vaikuttaa siihen,

  • miten olennaiset vaatimukset todennetaan ennen järjestelmän käyttöönottoa ja
  • mitä asiakirjoja rekisteri-ilmoituksen liitteenä toimitetaan Lupa- ja valvontavirastolle. 

Riskiarvio osana järjestelmän luokittelua

Kun tietojärjestelmäpalvelun tuottaja luokittelee järjestelmänsä, sen on samalla tehtävä järjestelmästä riskiarvio. Arviossa huomioidaan muun muassa,

  • kuinka laajasti järjestelmää käytetään ja
  • kuinka arkaluonteisia tietoja siinä käsitellään.

Löydät ohjeen riskiarvion tekemiseen THL:n Esimerkkejä järjestelmien ja hyvinvointisovellusten luokittelusta -dokumentista. Voit käyttää riskiarvion tekemisessä myös THL:n riskiarviotyökalua. Löydät dokumentit tämän sivun lopusta.

Tietojärjestelmän luokittelu haitarit