Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjän ja palveluntuottajan viranomaisvalvonta

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjän ja palveluntuottajan viranomaisvalvonta

Lupa- ja valvontavirasto valvoo valtakunnallisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisen ja toteuttamisen lainmukaisuutta.

Viranomaisvalvonnan tehtävä on edistää lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen ja omavalvonnan toteutumista sekä puuttua tilanteeseen silloin, kun omavalvonta ei riitä. Tavoitteena on varmistaa asiakas- ja potilasturvallisuus, palvelujen lainmukaisuus ja laatu sekä palvelujen käyttäjien perusoikeuksien, yhdenvertaisuuden ja oikeusturvan toteutuminen.  

Valvonnalla puututaan palvelujen järjestämisessä tai tuottamisessa ilmenneisiin lainvastaisiin epäkohtiin ja puutteisiin. Valvonnan tarkoituksena on, että toiminnassa havaitut puutteet ja epäkohdat korjataan.  

Tällä sivulla hyvinvointialueilla tarkoitetaan myös Helsingin kaupunkia ja HUS-yhtymää.

Ennakoiva valvonta

Ennakoiva valvonta on etukäteen tapahtuvaa toimintaa, jonka tavoitteena on palvelun järjestämisen ja tuottamisen lainmukaisuuden, laadun ja turvallisuuden varmistaminen. Ennakoivaa valvontaa ovat valvontaan liittyvä ohjaus, neuvonta sekä suunnitelmallinen valvonta. Ohjauksen ja neuvonnan tarkoituksena on ehkäistä jo ennakkoon asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä asiakkaan ja potilaan oikeuksia vaarantavien olosuhteiden ja käytäntöjen syntymistä. Ennakoivaa valvontaa on myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksiköiden rekisteröinti. 

Suunnitelmallinen valvonta perustuu arvioon asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavasta riskistä. Riskien arvioinnissa käytetään ajantasaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta saatua tilannekuvaa. Valtakunnallinen valvontaohjelma ohjaa Lupa- ja valvontaviraston sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa. 

Ohjaus- ja arviointikäynnit

Jälkikäteisvalvonta

Jälkikäteisvalvonta 

Jälkikäteisvalvonnalla tarkoitetaan havaittuihin epäkohtiin ja ongelmiin puuttumista. Lupa- ja valvontaviraston jälkikäteisvalvonta kohdentuu asioihin, jotka muodostavat oleellisen riskin asiakas- ja potilasturvallisuudelle, toiminnan lainmukaisuudelle tai asiakkaan ja potilaan keskeisten oikeuksien toteutumiselle. 

Valvonta voi käynnistyä tulleesta epäkohtailmoituksesta tai kantelusta, jonka mukaan hyvinvointialueen järjestämisessä on ilmennyt epäkohtia tai puutteita. Lupa- ja valvontavirasto voi käynnistää valvonnan myös oma-aloitteisesti.  

Palveluntuottajan on ilmoitettava välittömästi salassapitosäännösten estämättä palvelunjärjestäjälle ja valvontaviranomaiselle palveluntuottajan omassa tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin. 

Lupa- ja valvontavirasto harkitsee jokaisen valvonta-asian kohdalla asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamisen ja lain noudattamisen kannalta tarvittavat toimenpiteet. Valvonta-asia voidaan tarvittaessa saattaa hyvinvointialueelle omavalvonnallisesti käsiteltäväksi. Lupa- ja valvontavirasto asettaa toimenpiteet kiireellisyys- ja tärkeysjärjestykseen ja käsittelee vakavimmat tapaukset ensin. Kahta vuotta vanhempaan tapahtumaan perustuvaa valvonta-asiaa ei pääsääntöisesti tutkita. 

Valvonta-asian käsittely ja seuraamukset