Muistutus tai kantelu varhaiskasvatuksessa

Muistutus tai kantelu varhaiskasvatuksessa

Jos olet tyytymätön lapsesi varhaiskasvatukseen, keskustele ensin asiasta henkilökunnan tai palveluntuottajan kanssa ja tee tarvittaessa muistutus. Muistutus on kantelua nopeampi tapa saada vastaus asiaasi. Sinulla on myös oikeus kannella asiasta Lupa- ja valvontavirastoon. 

Jos olet tyytymätön varhaiskasvatuspalvelun laatuun, turvallisuuteen tai saamaanne kohteluun, usein nopein tapa selvittää asia on keskustella varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa tai ottaa yhteyttä toimipaikan vastuuhenkilöön. Voit myös selvittää asiaa toimipaikan tai palvelusta järjestämisvastuussa olevan kunnan viranomaisen kanssa. [leipäteksti] 

Muistutus varhaiskasvatuksessa 

Jos keskustelu ei auta, voit tehdä asiasta muistutuksen. Muistutus on kantelua nopeampi tapa saada vastaus asiaasi. Katso yleinen ohje muistutuksen tekemiseen. [linkki yleiselle kantelusivulle]  

Saat vastauksen muistutukseesi kohtuullisessa ajassa. Vastauksesta pitää selvitä, miten muistutus on toimipaikassa selvitetty ja millaisiin jatkotoimiin muistutus on mahdollisesti johtanut.  

Näin teet kantelun varhaiskasvatuksesta

Jos olet tehnyt muistutuksen, odota vastauksen saapumista ennen kuin teet mahdollisen kantelun. Muistutuksen tekeminen ei vaikuta oikeuteesi kannella asiasta Lupa- ja valvontavirastolle. 

Tee kantelu ensisijaisesti sähköisessä asiointipalvelussamme. Sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista, johon voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai muuta tunnistusvälinettä. [linkki täytyy vielä tarkistaa!]

Sähköisen kantelun käsittelyssä tarvitsemme seuraavat tiedot: 

  • omat yhteystietosi 
  • varhaiskasvatuksen asiakkaan tiedot 
  • kantelun kohde eli varhaiskasvatuspaikka 
  • tapahtuma-aika 
  • mahdollisimman tarkka kuvaus tapahtuneesta 
  • perustelut sille, miksi katsot toiminnan tai menettelyn olleen lainvastaista, virheellistä tai epäasianmukaista 
  • tieto siitä, onko asiaa aiemmin käsitelty muistutuksena tai kanteluna, tai käsitteleekö joku muu viranomainen sitä parhaillaan. 

Liitä kanteluun 

  • aiemmin tekemäsi muistutus ja siihen saatu vastaus (jos saatavilla) 
  • muut asiakirjat, jotka voivat olla asian käsittelyn kannalta tarpeellisia. 

Jos et pysty käyttämään sähköistä asiointipalvelua, voit tehdä kantelun myös vapaamuotoisesti sähköpostilla tai postitse Lupa- ja valvontaviraston kirjaamoon. Muista mainita kantelussa kaikki yllä mainitut tiedot.  

Tarkemmat ohjeet kantelun tekemiseen löydät yleiseltä kantelusivultamme. [sisäinen linkki]

 

 

 

 

Usein kysyttyä muistutuksesta tai kantelusta

Muistutus tai kantelu varhaiskasvatuksessa Katso myös

Katso myös

Muistutus ja kantelu varhaiskasvatuksessa Lainsäädäntö

Lainsäädäntö

Muistutus ja kantelu varhaiskasvatuksessa Tiedostot

Tiedostot

Yleinen asiakaspalvelu -laatikko

Yhteystiedot

Lupa- ja valvontaviraston yleinen asiakaspalvelu

Asiointilomake​
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 910 (maanantai-perjantai kello 9-15)​