Väkevien alkoholijuomien markkinointi pääsisältö

Väkevien alkoholijuomien markkinointi 

Yli 22 tilavuusprosenttisten väkevien alkoholijuomien mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on lain mukaan kiellettyä.

Väkevien alkoholijuomien markkinointi on sallittua vain erikseen säädetyissä poikkeustapauksissa, joita ovat 

  • mainonta väkevien alkoholijuomien anniskelu-, vähittäismyynti- ja valmistuspaikoissa 
  • alkoholijuomien myyjän julkaisema tuoteluettelo tai hinnasto 
  • alkoholijuomien myyntiin osallistuviin kohdistuva mainonta 
  • mainonta ulkomaisissa julkaisuissa. 

Markkinoinnin käsite on laaja

Markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa. Markkinointia on paitsi perinteinen mediamainonta, myös muu kuluttajille suunnattu kaupallinen tiedottaminen. 

Myös väkevän alkoholijuoman epäsuora mainonta on kielletty. Väkevälle alkoholijuomalle vakiintunutta tunnusta ei saa käyttää mainonnassa sellaisenaan eikä tunnistettavasti muunnettuna muun tuotteen tai palvelun tunnuksena. Muun tuotteen mainonnasta ei saa muutenkaan välittyä mielikuvaa tietystä väkevästä alkoholijuomasta. Tällainen mielikuva voi syntyä esimerkiksi juomaan yhdistettävien kuvien tai tunnusvärien avulla. Kiellettyä on myös esimerkiksi väkevien juomien tunnuksilla varustettujen mainosesineiden jakaminen.

Hinnasto ja tuoteluettelo

Väkevien alkoholijuomien markkinoinnin kiellon vuoksi asiakkaille mukaan vietäväksi tarkoitetussa sekä tietoverkossa julkaistuissa hinnastoissa ja tuoteluetteloissa pitää esittää kaikki saatavilla olevat alkoholijuomat (sekä miedot että väkevät) hillitysti ja keskenään yhdenmukaisella tavalla. Tämä tarkoittaa, ettei yksittäistä juomaa saa korostaa fontein, värein tai esimerkiksi asettelullisin keinoin. 

Hinnastossa voidaan esittää alkoholijuomien asialliset tuotetiedot, kuten alkoholijuoman nimi, valmistajan nimi, pakkauskoko, hinta sekä valmistusmaan tai muun juoman alkuperää kuvaavan alueen nimi. Lisäksi hinnastossa on mahdollista esittää alkoholijuomapullon tai -pakkauksen hillitty kuva. Kuva tuotteesta tai sen vähittäismyyntipakkauksesta voidaan antaa tuotetietona ainoastaan muuhun tuotetietoon liitettynä. 

Hinnasto voi lisäksi sisältää sellaisia puhtaasti informatiivisia alkoholijuomien tuoteryhmäkuvauksia, jotka eivät sisällä mainonnallisia elementtejä. Tuoteryhmäkuvauksella tarkoitetaan esimerkiksi tiettyyn tuoteryhmään kuuluvien alkoholijuomien valmistusaineiden ja -tapojen ja makuominaisuuksien kuvauksia sekä viittauksia käyttötapoihin. Myös tällaisten tuoteryhmäkuvausten pitää koskea tasapuolisesti kaikkia alkoholijuomaryhmiä.

Yrityskuvamarkkinointi

Lähtökohtaisesti puhdas yrityskuvamainonta on sallittua myös väkeviä alkoholijuomia valmistavalle, maahantuovalle, myyvälle tai välittävälle yritykselle. Yrityskuvamainonnan avulla luodaan myönteistä kuvaa yrityksestä kertomalla esimerkiksi yrityksen toimintaperiaatteista, tavoitteista, historiasta ja tuotteiden laadusta. Myönteisen yrityskuvan avulla pyritään edistämään tuotteiden myyntiä myös silloin, kun mitään tuotteita tai tuotemerkkejä ei erikseen mainita. 

Väkevien alkoholijuomien markkinointi on pääsääntöisesti kiellettyä. Yrityksen tiedotustoiminnassa voi kuitenkin olla joissakin tilanteissa tarpeellista mainita yrityksen valmistamien tuotteiden nimiä. Tällaisia ovat esimerkiksi vuosikertomukset, työpaikkailmoitukset, yritysesitteet tai osiot yrityksen verkkosivuilla, joissa ydintoimintoja esitellään. 

Yrityskuvamainonta voi joissakin tapauksissa muodostua kielletyksi väkevien alkoholijuomien mainonnaksi tai myynninedistämiseksi. Toiminnan lainmukaisuuden arviointi riippuu tällöin muun muassa siitä, mille kohderyhmälle tiedotus on suunnattu, miten huomiota herättävästi tuotteiden nimet mainitaan ja onko niiden mainitsemiseen liitetty mainonnallisia sävyjä. Tuotteiden mainoskuvien tai tunnuskuvioiden käyttö kuvituksena antaa vaikutelman myynninedistämistarkoituksesta.

Usein kysyttyä väkevien alkoholijuomien markkinoinnista

Väkevien alkoholijuomien markkinointi haitari