Yhteisöllisen asumisen omavalvonta

Yhteisöllisen asumisen omavalvonta

Omavalvonta on ensisijainen tapa valvoa yhteisöllisen asumisen toiminnan laatua ja asianmukaisuutta sekä varmistaa ne. Asiakas- ja potilasturvallisuuden ja lakisääteisten palvelujen varmistamiseksi hyvinvointialueen ja Helsingin kaupungin (jatkossa hyvinvointialue) sekä palveluntuottajan täytyy yhteisöllistä asumista järjestäessään jatkuvasti omavalvoa, seurata ja arvioida asiakkaiden toimintakykyä ja palvelujen tarvetta. Jos asiakkaan toimintakyky ja palvelujen tarve muuttuvat, pitää hyvinvointialueella tehdä hänelle viipymättä palvelutarpeen arviointi. Myös asiakassuunnitelma pitää päivittää, ja tarvittavat päätökset myönnettävistä palveluista tulee tehdä.  

Asiakasturvallisuus ja palveluiden laadun varmistaminen yhteisöllisessä asumisessa

Laadukas yhteisöllinen asuminen toteutetaan siten, että asiakas kokee elämänsä turvalliseksi, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi. Yhteisöllisessä asumisessa asiakkaiden palveluiden tarpeet voivat vaihdella suuresti. Oleellista on, että asiakkaiden palvelutarpeeseen kyetään vastaamaan siten, että asiakasturvallisuus varmistetaan kaikkina aikoina. Asiakasturvallisuus sisältää palveluiden järjestämisen, tuottamisen ja toteuttamisen siten, etteivät asiakkaan fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja taloudellinen turvallisuus vaarannu.   

Kotihoidossa on kiinnitettävä huomiota omavalvonnallisesti erityisesti asiakkaiden palvelutarpeita vastaavien palvelujen toteutumiseen, suunniteltujen ja toteutuneiden palvelutuntien määrään, lääkitysturvallisuuteen, asiakkaiden ravitsemukseen ja hygieniasta huolehtimiseen.