Navigointivalikko
Murupolku
Anniskelun omavalvonta ja henkilökunta Pääsisältö
Alkoholijuomien anniskelun omavalvonta ja henkilökunta
Anniskeluluvan haltijalla pitää olla omavalvontasuunnitelma. Suunnitelma on hyödyllinen työkalu jokapäiväisessä toiminnassa, sillä se auttaa tunnistamaan toiminnan riskit ja velvoitteet. Anniskelupaikassa on lisäksi oltava riittävästi henkilökuntaa, jotta valvonta ja järjestyksenpito voidaan toteuttaa asianmukaisesti.
Omavalvontasuunnitelmalla varmistetaan alkoholin anniskelua koskevan lainsäädännön noudattaminen.
Anniskeluluvan haltijan tai luvanhakijan pitää laatia toimipaikkakohtainen omavalvontasuunnitelma. Omavalvontasuunnitelmassa kuvataan, millaisia riskejä, ongelmia tai uhkatekijöitä alkoholijuomien anniskeluun ja vähittäismyyntiin voi toimipaikassa tai sen lähiympäristössä liittyä.
Omavalvontasuunnitelmaan kirjaat toimipaikkasi pelisäännöt siitä, miten
- riskien hallinta ja ehkäisy toteutetaan
- lain noudattamista seurataan
- havaitut puutteet korjataan.
Säilytä omavalvontasuunnitelma henkilökunnan ja viranomaisten saatavilla. Omavalvontasuunnitelma voi olla myös sähköisessä muodossa.
Omavalvontasuunnitelma on hyödyllinen työkalu
Omavalvonta auttaa tunnistamaan toimipaikan erityispiirteet. Kun omavalvontasuunnitelmaan on kirjannut ”talon tavan toimia”, se on hyödyllinen työkalu, joka ohjaa jokapäiväistä toimintaa.
Omavalvonta antaa sekä vastuuta että mahdollisuuden suunnitella ja päättää toimenpiteistä, joilla varmistetaan lain noudattaminen.
Anniskelun omavalvontasuunnitelman sisältö
Omavalvontasuunnitelman tekemiseen on suositeltavaa käyttää Lupa- ja valvontaviraston valmista lomakepohjaa, joka löytyy tämän sivun lopusta. Omavalvontasuunnitelma tulee laatia huolellisesti, ja siihen tulee kirjata kaikki lomakkeella pyydetyt tiedot. Näin varmistetaan, että omavalvontasuunnitelma on riittävä ja siitä löytyvät kaikki omavalvonnan kannalta tarvittavat tiedot.
Lainsäädäntö edellyttää, että anniskelun omavalvontasuunnitelman täytyy sisältää seuraavat tiedot:
- luvanhaltijan tiedot
- toimipaikan tiedot
- omavalvontasuunnitelman laatimispäivä sekä päivä, jolloin luvanhaltija on hyväksynyt sen
- tieto luvanhaltijan määräämistä henkilöistä, jotka vastaavat muutosten ilmoittamisesta, ilmoitusten ja tietojen hallinnasta ja toimittamisesta Lupa- ja valvontavirastoon sekä omavalvontasuunnitelman yleisestä toteuttamisesta ja noudattamisesta miten henkilökunnan osaaminen varmistetaan
- miten koulutusta ja osaamista koskeva kirjanpito on järjestetty
- miten luvanhaltija ja omavalvontasuunnitelmasta vastaavat henkilöt seuraavat, että omavalvontasuunnitelmaa ja henkilökunnalle annettuja määräyksiä noudatetaan
- kuvaus alkoholijuomien varastoinnista ja varastotiloista
- kuvaus vastaavan hoitajan ja muun henkilökunnan tehtävistä sekä henkilökunnan määrästä
- suunnitelma alkoholin myynnin valvonnasta
- suunnitelma järjestyksenvalvonnasta
- kuvaus anniskelupaikan toiminta-ajatuksesta ja tarvittaessa siihen ja anniskelupaikan sijaintiin liittyvistä valvonnan painotuksista ja riskeistä
- kuvaus vähittäismyyntitoiminnan järjestämisestä sekä kassa- ja myyntijärjestelyistä, jos anniskelupaikasta myydään alkoholijuomia myös mukaan
- luvanhaltijan määrittelemä enimmäisluoton määrä ja luottomyynnin valvonta- ja toimintatavat, jos alkoholijuomia myydään kuluttajalle velaksi muutoin kuin yleisillä luottokorteilla, maksusovelluksella tai ohjelmapalvelun tai majoitushuoneen yhteydessä
- luvanhaltijan määrittelemät suurimmat anniskeluannokset, jotka saadaan myydä yhdelle asiakkaalle kerrallaan, jos sallittu annos on suurempi kuin neljä senttilitraa
- jos anniskelua jatketaan jatkoajalla, tieto siitä, miten asiakasmääriä seurataan, miten järjestyksenvalvonta järjestetään ja mitä tehtäviä järjestyksenvalvojille on määrätty.
Toimipaikasta kirjattavat tiedot
Valvonnan kannalta on aivan eri asia, onko kyseessä esimerkiksi kerrostalon katutasossa sijaitseva 100-paikkainen pubi, jossa esitetään usein livemusiikkia ja jossa anniskelua jatketaan kello kolmeen aamuyöllä vai haja-asutusalueella sijaitseva, erillisrakennuksessa pidettävä perheravintola, joka sulkee ovensa kello 22.
Omavalvontasuunnitelmassa tulee yleisesti kuvata toimipaikkaan liittyvät asiat, kuten
- minkälaisessa tilassa se sijaitsee
- mikä on sen toiminta-ajatus
- minkälaista asiakaskuntaa tavoitellaan.
Omavalvontasuunnitelmassa pohdittavia asioita:
- Onko lähellä asuinkiinteistöjä ja voiko anniskelusta tai vähittäismyynnistä aiheutua häiriötä, esimerkiksi melua, lähialueen asukkaille?
- Onko lähellä esimerkiksi päiväkoti, koulu tai urheilupaikka?
- Sijaitseeko myyntipaikka vilkkaalla alueella?
- Painottuuko myynti iltaan?
- Millaiset muut toimipaikkaan liittyvät tekijät vaikuttavat asiakkaisiin ja heidän ostokäyttäytymiseensä?
Kun edellä mainittuja asioita on pohdittu, on helpompaa tunnistaa toimipaikkaan liittyvät mahdolliset riskit ja miettiä valvonnan painotuksia.
Omavalvontasuunnitelman päivittäminen
Omavalvontasuunnitelma pitää päivittää aina, kun toiminta muuttuu. Oleellisista muutoksista pitää ilmoittaa myös Lupa- ja valvontavirastoon. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi toimipaikan anniskelualueiden muutokset tai toimipaikassa järjestettävä tapahtuma, jota varten tarvitaan muutos voimassa olevaan anniskelulupaan.
Omavalvontasuunnitelma tulee päivittää aina tapahtumakohtaisesti, jos anniskelua järjestetään erilaisissa tapahtumissa.
Henkilökunnan huomioiminen omavalvontasuunnitelmassa
Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan henkilökunnan määrä ja tehtävät. Lisäksi siinä kerrotaan, ketkä ovat alkoholin anniskelusta vastaavia henkilöitä ja ketkä heidän sijaisiaan.
Henkilökunnan täytyy tuntea velvoitteensa, jotka heille on määrätty alkoholilaissa ja omavalvontasuunnitelmassa. Vastuu henkilökunnan osaamisesta kuuluu kuitenkin luvanhaltijalle. Siksi omavalvontasuunnitelmassa pitää kertoa, miten osaaminen varmistetaan sekä miten koulutusta ja osaamista koskevat tiedot kirjataan ja säilytetään.
Henkilökunta pitää perehdyttää omavalvontasuunnitelman sisältöön. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää silloin, kun uusille työntekijöille opetetaan toimipaikkakohtaisia toimintatapoja alkoholin anniskelussa.
Anniskelupaikan henkilökunta
Luvanhaltija vastaa siitä, että työvuorossa on riittävästi henkilökuntaa ja että henkilökunta tuntee alkoholilaissa säädetyt ja omavalvontasuunnitelmassa määrätyt velvoitteet.
Henkilökuntaa pitää olla riittävästi, jotta se voi valvoa anniskelua ja anniskelupaikan järjestystä tehokkaasti. Henkilökunnan määrään vaikuttaa muun muassa
- millainen toimipaikka on (esimerkiksi pubi, yökerho vai ruokaravintola)
- paljonko siellä on asiakaspaikkoja
- millaisia anniskelualueita siellä on
- onko alueella alaikäisiä.
Pääsääntö on, että alle 18-vuotias ei saa myydä tai anniskella alkoholijuomaa. Hän ei myöskään voi toimia vastaavana hoitajana. 16 vuotta täyttänyt henkilö saa myydä alkoholijuomia vain täysi-ikäisen vastaavan hoitajan valvonnassa. Alle 16-vuotias työntekijä voi ottaa ravintolassa vastaan alkoholijuomia sisältäviä tilauksia mutta ei saa myydä, annostella tai luovuttaa asiakkaille alkoholijuomia.
Miten hoidan järjestyksenvalvonnan?
Luvanhaltija ja henkilökunta vastaa toimipaikan valvonnasta ja järjestyksenpidosta. Asiakas pitää poistaa anniskelupaikasta, jos hän esimerkiksi
- on selvästi päihtynyt
- käyttäytyy häiritsevästi
- on rikkonut henkilökunnan kieltoa.
Jos anniskelua jatketaan kello 1.30:n jälkeen, vastuullasi on huolehtia siitä, että anniskelupaikassasi on yksi järjestyksenvalvoja jokaista alkavaa sataa asiakasta kohti. Järjestyksenvalvojan tehtävänä on valvoa järjestystä ja turvallisuutta anniskelupaikassa ja sen välittömässä läheisyydessä. Järjestyksenvalvontaa tarvitaan, kunnes alkoholijuomien nauttiminen päättyy.
Anniskelun omavalvonta ja henkilökunta Katso myös -laatikko
Anniskelun omavalvonta ja henkilökunta Lainsäädäntö-laatikko
Sosiaali- ja terveysasioiden asiakaspalvelu -laatikko
Yhteystiedot
Sosiaali- ja terveysasioiden asiakaspalvelu
Asiointilomake: (LISÄÄ LINKKI)
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 930 (maanantai-perjantai kello 9-15)