Navigointivalikko
Murupolku
Rahanpesulain valvonta
Rahanpesulain valvonta
Valvomme Lupa- ja valvontavirastossa, että vastuullemme kuuluvien toimialojen yritykset ja elinkeinonharjoittajat noudattavat rahanpesulakia.
Rahanpesulaissa säädetään ne velvoitteet ja toimenpiteet, joita valvottavien yritysten, yhteisöjen ja muiden elinkeinonharjoittajien täytyy omassa toiminnassaan noudattaa. Näillä toimenpiteillä pyritään ehkäisemään rahanpesua ja terrorismin rahoittamista sekä helpottamaan tällaisen toiminnan paljastamista.
Mitä rahanpesu on?
Rahanpesulla tarkoitetaan toimintaa, jolla pyritään häivyttämään tai peittämään rikoksella hankitun omaisuuden alkuperä niin, että omaisuus näyttää laillisesti hankitulta. Rikoksella hankittu omaisuus voi olla peräisin mistä tahansa rikoksesta, eli rahanpesun kohteena voi olla esimerkiksi varastettu ajoneuvo tai veropetoksella hankittu hyöty. Rahanpesulle on tyypillistä, että omaisuus muuttaa muotoaan, ja näin vaikeutetaan rikollisen alkuperän havaitsemista. Rahanpesun onnistuttua omaisuus näyttää laillisesti hankitulta.
Rahanpesuun voi syyllistyä, kun ottaa vastaan, käyttää, muuntaa, luovuttaa, siirtää, välittää tai pitää hallussaan rikoksella hankittua omaisuutta tarkoituksena hankkia itselleen tai toiselle hyötyä tai peittää ja häivyttää omaisuuden rikollinen alkuperä.
Mitä terrorismin rahoittaminen on?
Terrorismin rahoittamisella tarkoitetaan toimintaa, jossa annetaan tai kerätään varoja terrorismirikosta varten tai yksittäisen terroristin tai terroristiryhmän rahoittamiseksi. Terrorismin rahoittamisessa epäily kohdistuu varojen käyttökohteeseen, ei alkuperään. Terrorismin rahoittamiseen käytetyt varat voivat olla peräisin myös laillisista lähteistä. Varat voivat koostua useista pienistä yksittäisistä summista.
Terrorismin rahoittamiseen syyllistyy se, joka suoraan tai välillisesti antaa tai kerää varoja rahoittaakseen tai tietoisena siitä, että niillä rahoitetaan rikoslaissa määriteltyjä terrorismirikoksia, terroristiryhmiä tai terroristeja.
Lupa- ja valvontaviraston valvomat toimialat
Tietyillä aloilla toimivat elinkeinonharjoittajat kuuluvat rahanpesulain velvoitteiden piiriin. Näitä toimijoita kutsutaan rahanpesulaissa ilmoitusvelvollisiksi. Ilmoitusvelvollisilla on toiminnassaan mahdollisuus havaita rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Toisaalta ilmoitusvelvollisia voidaan arvella käytettävän hyväksi näihin tarkoituksiin. Ilmoitusvelvolliset ovat avainasemassa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä ja selvittämisessä. Heidän avullaan viranomaisilla on parhaat mahdollisuudet saada tietoa epäilyttävistä liiketoimista.
Lupa- ja valvontaviraston valvomia toimialoja ovat
- oikeudellisten palvelujen tarjoajat (pois lukien asianajajat)
- rahoituspalvelujen tarjoajat (pois lukien Finanssivalvonnan valvottavat)
- valuutanvaihtajat
- sijoituspalvelujen oheispalvelujen tarjoajat
- panttilainauslaitokset
- kiinteistön- ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeet
- perintätoimistot
- yrityspalvelujen tarjoajat
- veroneuvojat (kun veroneuvonta tai verotukseen liittyvän tuen tarjoaminen kattaa yli 50 prosenttia yrityksen toiminnasta)
- kirjanpitäjät
- tavarakauppiaat (siltä osin kuin maksetaan tai otetaan vastaan käteistä yhtenä tai toisiinsa kytkeytyvinä suorituksina yhteensä vähintään 10 000 euroa)
- taidetta myyvät tahot (siltä osin kuin maksetaan tai otetaan vastaan maksusuorituksena yhtenä tai toisiinsa kytkeytyvinä suorituksina yhteensä vähintään 10 000 euroa).
Huolehdi riskiarvion laadinnasta
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan keskeinen lähtökohta on riskiperusteisuus. Riskiperusteisuus ohjaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuntatoimia ylikansalliselta tasolta yksittäisen ilmoitusvelvollisen tasolle. Ilmoitusvelvollisen omassa toiminnassa riskiperusteisuudella tarkoitetaan sitä, että ilmoitusvelvollinen tunnistaa, arvioi ja ymmärtää rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskit, joille omassa toiminnassaan voi altistua. Rahanpesulain edellyttämät toimenpiteet täytyy mitoittaa tunnistettujen riskien mukaan.
Muista laatia omaan toimintaasi soveltuva kirjallinen riskiarvio rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi. Tunnista ja arvioi riskiarviossasi esimerkiksi tarjoamiisi palveluihin, tuotteisiin ja asiakkaisiisi liittyviä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskejä. Tutustu riskiarviota käsitteleviin ohjeisiimme, joissa on yksityiskohtaisemmin tietoa riskiarviosta ja sen laadinnasta. Löydät ohjeet tiedostoista tämän sivun lopusta.
Tunne asiakkaasi
Yksi ilmoitusvelvollisen tärkeimmistä tehtävistä on tuntea asiakkaansa. Huolehdi, että tiedät, kenen kanssa asioit ja millaista asiakkaasi normaali toiminta on.
Asiakkaan tunteminen tarkoittaa muun muassa
- asiakkaan tunnistamista
- asiakkaan henkilöllisyyden todentamista
- asiakkaan edustajan tunnistamista, henkilöllisyyden todentamista ja edustusoikeuden varmistamista
- yritys- ja muun yhteisöasiakkaan tosiasiallisen edunsaajan tunnistamista ja tarvittaessa henkilöllisyyden todentamista
- PEP-aseman selvittämistä
- asiakkaan taustojen selvittämistä.
Huolehdi pakotesääntelyn ja jäädyttämispäätösten noudattamisesta
Kansainvälisillä pakotteilla tarkoitetaan taloudellisen tai kaupallisen yhteistyön sekä esimerkiksi liikenne- ja viestintäyhteyksien tai diplomaattisten suhteiden rajoittamista tai keskeyttämistä jonkin valtion tai joidenkin ryhmien kanssa. Rajoitusten tavoitteena on vaikuttaa kyseisen tahon harjoittamaan politiikkaan tai toimintaan, joka uhkaa kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta. Pakotteista löydät kattavaa tietoa ulkoministeriön verkkosivuilta.
Varojen jäädyttäminen tarkoittaa, että jäädyttämislistalla olevalle henkilölle ei saa luovuttaa varoja. Päätökset varojen jäädyttämisestä tekee Suomessa keskusrikospoliisi. Se pitää listaa henkilöistä, joita jäädyttämispäätökset koskevat.
Jos havaitset asiakkaissasi jäädytys- tai pakotelistalla olevan henkilön tai yhteisön, keskeytä käynnissä oleva liiketoimi, äläkä luovuta varoja tällaiselle henkilölle tai yhteisölle. Asiasta täytyy viipymättä ilmoittaa ulosottolaitokselle sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Laadi toimintaohjeet ja huolehdi työntekijöiden kouluttamisesta
Ilmoitusvelvollisen täytyy laatia riskiarvioon perustuvat toimintaohjeet rahanpesun riskien hallitsemiseksi ja lain velvoitteiden noudattamiseksi. Kirjaa toimintaohjeeseen käytännön työn kannalta olennaiset toimintamallit, joilla pyrit ehkäisemään rahanpesua ja terrorismin rahoittamista ja noudatat pakotesääntelyä ja jäädyttämispäätöksiä.
Kuvaa toimintaohjeessa esimerkiksi
- asiakkaan tuntemisen menettelyt
- asiakasta koskevien tietojen hankkiminen
- asiakkaan toiminnan jatkuva seuranta
- asiakkaan epäilyttävien liiketoimien selvittämisen keinot
- asiakkaan epäilyttävien liiketoimien ilmoittaminen keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskukseen.
Huolehdi myös työntekijöiden kouluttamisesta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen havaitsemiseksi ja sen estämiseksi.
Ilmoita epäilyttävistä liiketoimista keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskukselle
Ilmoitusvelvollisen täytyy kiinnittää huomiota asiakkaiden poikkeuksellisiin ja epäilyttäviin liiketoimiin. Jos havaitset epäilyttävän liiketoimen ja se selvittelyn jälkeenkin vaikuttaa epäilyttävältä, ilmoita epäilyttävästä liiketoimesta ja terrorismin rahoittamisen epäilystä viipymättä rahanpesun selvittelykeskukselle sähköisen ilmoitussovelluksen kautta.
Ilmoitus tulee tehdä matalalla kynnyksellä. Sinun ei tarvitse arvioida, onko kyse rikoksesta.
Ilmoita rahanpesulain epäillystä rikkomisesta Lupa- ja valvontavirastolle
Lupa- ja valvontavirastossa vastaanotamme vinkkejä valvomiemme toimijoiden rahanpesulain velvoitteiden epäillyistä rikkomuksista. Tee ilmoitus sähköisellä lomakkeella: Ilmoitus rahanpesulain epäillystä rikkomisesta.
Ilmoituksen voi tehdä matalalla kynnyksellä. Emme edellytä erityistä näyttöä epäilyn tueksi. Ilmoitus voi koskea minkä tahansa rahanpesulain velvoitteen epäiltyä rikkomista, esimerkiksi asiakkaan tuntemistoimien laiminlyöntiä tai riskiarvion puuttumista. Otamme epäilyt rikkomuksista huomioon osana riskiperusteista valvontaamme.
Ilmoituksen tekijän henkilötiedot ovat salassa pidettäviä. Emme luovuta niitä ilmoituksen kohteena olevalle toimijalle.
Usein kysyttyä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä
Kun asiakassuhde alkaa, asiakkaan henkilöllisyys on ensin todennettava. Asiakkaan henkilöllisyyden todentamisella tarkoitetaan henkilöllisyyden varmentamista luotettavasta ja riippumattomasta lähteestä peräisin olevasta asiakirjasta tai vahvalla sähköisellä tunnistautumisella.
Todentamisasiakirjaksi käy suomalaisen viranomaisen myöntämä voimassa oleva ajokortti, henkilökortti, passi, kuvallinen KELA-kortti, muukalaispassi tai pakolaisen matkustusasiakirja. Jos suomalaisen viranomaisen myöntämää asiakirjaa ei ole, todentamiseen käy ulkomaan passi tai muu matkustusasiakirjana hyväksyttävä henkilöllisyystodistus.
Oikeushenkilön todentamisasiakirjana voidaan käyttää kaupparekisteriotetta tai muuta vastaavaa otetta julkisesta rekisteristä. Myös oikeushenkilön puolesta toimiva luonnollinen henkilö on tunnistettava ja hänen henkilöllisyytensä todennettava sekä varmistettava, että hänellä on oikeus edustaa oikeushenkilöä.
Tehostetulla tuntemismenettelyllä tarkoitetaan, että ilmoitusvelvollisen täytyy kiinnittää asiakkaaseen, tämän liiketoimintaan ja/tai liiketoimiin tavallista suurempaa huomiota. Tällä varmistetaan, ettei asiakassuhteeseen liity rahanpesua tai terrorismin rahoittamista.
Tehostetut asiakkaan tuntemistoimet voivat merkitä esimerkiksi erityisen huomion kiinnittämistä asiakkaan henkilöllisyyden todentamiseen ja luotettavaan dokumentaatioon, liiketoimien taustan ja tarkoituksen selvittämiseen, varojen alkuperään sekä asiakassuhteen seuraamiseen.
Tutki tehostetusti asiakkaasi taustoja, jos
- arvioit omassa riskiarviossasi, että asiakassuhteessa tai yksittäisessä liiketoimessa on tavanomaista suurempi rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen riski tai
- asiakkaalla tai liiketoimella on liittymäkohta Euroopan talousalueen ulkopuoliseen tavanomaista korkeamman riskin valtioon.
Tehostettua tuntemismenettelyä täytyy noudattaa myös silloin, kun kyse on poliittisesti vaikutusvaltaisesta henkilöstä. Lisäksi etäasiointiin, kun asiakas ei ole läsnä, voi liittyä tavanomaista suurempi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riski, jos asiakkaan henkilöllisyyden todentamiseen ei käytetä vahvaa sähköistä tunnistautumista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskin vähentämiseksi. Tällöin etäasioinnissa on noudatettava tehostettua tuntemismenettelyä.
Tosiasiallinen edunsaaja on henkilö, joka joko omistaa yrityksen tai muuten käyttää määräysvaltaa yrityksessä. Vähintään yhden seuraavista kriteereistä on täytyttävä, jotta henkilö on tosiasiallinen edunsaaja:
- Hän omistaa yli 25 prosenttia yrityksen osakkeista suoraan tai välillisesti toisen yrityksen kautta.
- Hänellä on yli 25 prosentin osuus yrityksen äänivallasta suoraan tai välillisesti toisen yrityksen kautta.
- Hän käyttää muulla perusteella tosiasiallista määräysvaltaa yrityksessä.
Poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) on luonnollinen henkilö, joka toimii tai on toiminut merkittävässä julkisessa tehtävässä. PEP-henkilö voi käyttää huomattavaa julkista valtaa.
Kun aloitat asiakassuhteen PEP-henkilön kanssa, pitää ylemmän johdon
- hyväksyä asiakassuhde
- selvittää asiakassuhteeseen tai liiketoimeen liittyvän varallisuuden tai varojen alkuperä
- seurata asiakkuutta tehostetusti.
Katso lista PEP-henkilöistä valtioneuvoston asetuksesta. Löydät asetuksen tämän sivun lopusta.
Oikeudellisten palvelujen tarjoajat (pois lukien asianajajat) kuuluvat Lupa- ja valvontaviraston valvonnan piiriin ja rahanpesulain soveltamisalaan siltä osin kuin nämä toimivat asiakkaan puolesta tai lukuun taloudelliseen toimintaan tai kiinteään omaisuuteen liittyvissä liiketoimissa. Valvonnan piiriin kuuluvat myös oikeudellisten palvelujen tarjoajat, jotka osallistuvat asiakkaan puolesta seuraavien liiketoimien suunnitteluun tai suorittamiseen:
- kiinteistöjen tai liiketoimintayksikköjen ostamiseen tai myyntiin, esimerkiksi kauppakirjan laatimalla
- asiakkaan rahavarojen, arvopaperien tai muiden varojen hoitamiseen
- pankki-, säästö- tai arvo-osuustilien avaamiseen tai hoitamiseen
- yhtiöiden perustamiseen, johtamiseen tai yritysten hallinnoimiseksi tarvittavien varojen järjestelyyn
- säätiöiden, yhtiöiden tai vastaavien yhteisöjen perustamiseen, johtamiseen tai niiden toiminnasta vastaamiseen.
Ohjeistamalla ja valvomalla pyrimme varmistamaan, että valvomamme ilmoitusvelvolliset noudattavat rahanpesulakia omassa toiminnassaan. Jaamme tietoa ja julkaisemme ohjeita valvottavien toimialojen käyttöön. Lisäksi neuvomme rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen liittyvissä asioissa.
Valvontakeinoja ovat ilmoitusvelvollisiin tehtävät tarkastukset sekä asiakirjatarkastukset. Lupa- ja valvontavirastolla on laajat tiedonsaantioikeudet valvottavan toimijan toiminnasta. Meillä on myös valtuus määrätä sanktioita lain velvoitteiden laiminlyönnistä. Lisäksi teemme joillakin toimialoilla ennakoivaa valvontaa: arvioimme yrityksen vastuuhenkilöiden luotettavuutta siinä vaiheessa, kun yritys merkitään rahanpesun valvontarekisteriin.
Mitä tarkempia tietoja epäillystä rahanpesulain rikkomuksesta saamme, sitä paremmin pystymme arvioimaan jatkotoimenpiteiden tarvetta.
Toivomme, että ilmoitus sisältää ainakin seuraavat tiedot:
- yrityksen tai organisaation nimi, jota ilmoitus koskee
- yrityksen toimiala
- toimipaikka, jossa epäilty rahanpesulain vastainen menettely tapahtui
- aika, jolloin rahanpesulain vastainen menettely tapahtui, tai tieto siitä, jos menettely on jatkuvaa
- kuvaus siitä, miten rahanpesulain epäilty rikkomus on tapahtunut
- ilmoittajan rooli ilmoituksen kohteena olevassa organisaatiossa, esimerkiksi yrityksen työntekijä, asiakas tai muu taho.
Liikesalaisuudeksi luokiteltavan tiedon voi saattaa viranomaisen tietoon yleisen edun suojaamista varten väärinkäytöksen tai laittoman toiminnan paljastamiseksi.
- valtiovarainministeriö
- Finanssivalvonta
- Poliisihallitus/arpajaishallinto
- Patentti- ja rekisterihallitus
- Suomen Asianajajat
- keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskus
- Rajavartiolaitos
- Tulli
- Verohallinto
- suojelupoliisi
Lue toimijoiden rooleista tarkemmin rahanpesu.fi-sivustolla.
Katso myös - Rahanpesulain valvonta
Katso myös
Lainsäädäntö - Rahanpesulain valvonta
Lainsäädäntö
Tiedostot - Rahanpesulain valvonta
Tiedostot
Ota yhteyttä - Rahanpesulain valvonta
Yhteystiedot
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 XXX XXX