Murupolku

Alkoholijuomien markkinointi sosiaalisessa mediassa pääsisältö

Alkoholijuomien markkinointi sosiaalisessa mediassa

Väkevien alkoholijuomien markkinointi on kiellettyä sosiaalisessa mediassa. Mietoja alkoholijuomia saa markkinoida sosiaalisessa mediassa alkoholilain rajoitusten mukaisesti.

Sosiaalisessa mediassa miedon alkoholijuoman mainonta on kuitenkin kiellettyä, jos sen kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä. Mainonta on kiellettyä myös silloin, jos kaupallinen toteuttaja antaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä. Tämä tarkoittaa sitä, että kuluttajien lisäämät alkoholijuomia koskevat mainonnalliset kommentit ja kuvat pitää poistaa sosiaalisen median tililtä. Kuluttajien kommentteja tai kuvia ei saa käyttää omassa mainonnassa, eikä kuluttajia saa pyytää jakamaan sosiaalisen median tilillä olevaa julkaisua. 

Useissa sosiaalisen median palveluissa on käytössä myös niin sanottu ”tykkäys”-toiminto. ”Tykkäys”-toimintoa ei pidetä kuluttajan tuottamana sisältönä, joten mainostajan ei tarvitse poistaa tai estää ”tykkäyksiä”. Aihetunnisteiden tai hashtagien käytön sallittavuuden arvioinnissa otetaan huomioon toiminnasta muodostuva kokonaiskuva. Olennaista harkinnassa on erityisesti se, katsotaanko kaupallisen toteuttajan tavoitelleen toimillaan alkoholijuoman mainontaa ja myynninedistämistä ja onko se siinä tarkoituksellisesti pyrkinyt hyödyntämään kuluttajien aktiivisuutta tai näiden tuottamaa sisältöä. 

Sosiaalisessa mediassa kohdennetusti käyttäjille näkyvät mietojen alkoholijuomien sponsoroidut mainokset ovat pääsääntöisesti sallittuja, mutta näitä mainoksia ei saa kohdentaa alaikäisille.

Pelit, arpajaiset ja kilpailut

Alkoholilaki kieltää sellaisen mietojen alkoholijuomien mainonnan, jossa käytetään kuluttajan osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuihin. Alkoholialan toimijat voivat järjestää pelejä, arpajaisia ja kilpailuja, jotka eivät liity alkoholijuomiin, joista ei saa palkinnoksi alkoholijuomaa ja joihin osallistuminen ei edellytä alkoholimainontaa sisältävän uutiskirjeen tilaamista. Kilpailun toteuttamistavalla (paikan päällä, verkossa) tai miten voittaja valitaan (arvalla, taidolla) ei ole väliä. Kilpailu, sen palkinto tai siihen liittyvä julkaisu ei saa liittyä alkoholijuomaan tai -brändiin esimerkiksi teksteissä tai kuvien muodossa.

Kaupallinen yhteistyö

Alkoholilain sosiaalisen median markkinointia koskevat rajoitukset koskevat alkoholimainonnan kaupallista toteuttajaa. Kaupallisella toteuttajalla tarkoitetaan toimijaa, jolla on suora taloudellinen intressi alkoholijuoman mainontaan. Kaupallinen toteuttaja on tyypillisesti alkoholijuoman myyjä, maahantuoja tai valmistaja. 

Alkoholijuomien mainonnan kaupalliseksi toteuttajaksi katsotaan myös esimerkiksi blogin kirjoittaja tai YouTube- tai Instagram-tilin ylläpitäjä, kun hän tekee yhteistyötä tai toimii alkoholijuoman valmistajan, myyjän tai maahantuojan toimeksiannosta tai mainostaa alkoholijuomia korvausta vastaan. Tällöin hänen pitää huomioida alkoholijuomien mainontaa koskevat säännökset ja häneen sovelletaan samoja mainonnan rajoituksia kuin muihinkin alkoholijuomien mainostajiin.

Usein kysyttyä alkoholijuomien markkinoinnista sosiaalisessa mediassa

Alkoholijuomien markkinointi sosiaalisessa mediassa haitari