Navigointivalikko
Murupolku
Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin
Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin
Voit tehdä sähköisen asioinnin kautta seuraavat ilmoitukset:
- välitystoiminnan aloitusilmoitus (välitystoiminnan rekisteröiminen välitysliikerekisteriin)
- välitystoiminnan muutosilmoitus
- toiminimen, aputoiminimen, markkinointinimen muutos
- toimipaikan muutos
- vastaavan hoitajan muutos
- vastuuhenkilömuutokset
- välitystoiminnan muodon muutos
- vastuuvakuutuksen muutos
- välitystoiminnan lopettaminen.
Ilmoitus tehdään sähköisessä asiointipalvelussa.
Sähköisessä asiointipalvelussa kaikki asian käsittelyyn liittyvät asiakirjat, kuten täydennyspyynnöt, täydennykset, selvityspyynnöt, selvitykset ja päätös löytyvät yhdestä paikasta. Voit tarkastella niitä palvelussa myös myöhemmin. Sähköistä asiointipalvelua voi käyttää vain niissä asioissa, jotka on alun perin laitettu vireille asiointipalvelussa.
Sähköisessä asiointipalvelussa vireille laitettujen rekisteröinti-ilmoitusten käsittelymaksut ovat edullisempia kuin paperilla toimitettujen rekisteröinti-ilmoitusten käsittelymaksut.
Vuonna 2025 vireille tulleiden rekisteri-ilmoitusten käsittelymaksut ovat seuraavat:
- Kiinteistönvälitysliikkeen ja vuokrahuoneiston välitysliikkeen rekisteröinti maksaa 1086 euroa, jos hakemus tehdään sähköisessä asiointijärjestelmässä. Muussa tapauksessa maksu on 1360 euroa.
- Kiinteistönvälitysliikkeen ja vuokrahuoneiston välitysliikkeen rekisteritietojen muutos, jossa on kyse vastaavan hoitajan muutoksesta ja vuokrahuoneiston välitysliikkeen rekisteröinnin muutoksesta kiinteistönvälitysliikkeeksi tai jommastakummasta muutoksista maksaa 485 euroa, jos hakemus tehdään sähköisessä järjestelmässä. Muussa tapauksessa maksu on 610 euroa.
- Kiinteistönvälitysliikkeen ja vuokrahuoneiston välitysliikkeen vastuuhenkilöitä koskeva rekisteritietojen muutos maksaa 545 euroa, jos hakemus tehdään sähköisessä asiointijärjestelmässä. Muussa tapauksessa maksu on 655 euroa.
Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin
- Mene sähköiseen asiointipalveluumme. [linkki tarkistettava]
- Valitse Palvelut-valikosta "Välitysliikkeen rekisteröinti".
- Valitse joko "Välitystoiminnan aloitusilmoitus" tai "Välitystoiminnan muutosilmoitus".
- Näet avautuvalla sivulla kaikki yritykset, joiden nimissä sinulla on oikeus asioida Suomi.fi-valtuuden tai esimerkiksi nimenkirjoitusoikeuden perusteella. Valitse yritys, jonka nimissä haluat asioida.
- Valitse asiointikieli (suomi tai ruotsi) ja valitse ”Aloita” ja ”Täytä hakemus”.
- Täytä ilmoituslomake ohjeen mukaisesti: Ohje aloitusilmoituksen tekemiseen (pdf) , Ohje muutosilmoituksen tekemiseen (pdf) [linkit päivitettävä ajantasaisiin lomakkeisiin]
- Sinulle luodaan asiointitila, jossa näet kaikki kyseiseen asiaan liittyvät tiedot. Voit myös tallentaa asioinnin keskeneräisenä valitsemalla ”Tallenna luonnos” ja jatkaa täyttämistä myöhemmin. Myös muut käyttäjät, joilla on oikeus asioida yrityksen tai yhteisön puolesta, näkevät aloittamasi asioinnin.
- Kun olet täyttänyt lomakkeen, valitse ”Lähetä käsittelyyn”.
- Saat vahvistuksen asiointitilaan ja sähköpostiosoitteeseesi, kun asiointi on vastaanotettu.
- Saat asiointitilaan ja sähköpostiisi ilmoituksia asioinnin käsittelyn etenemisestä. Saat ilmoituksen muun muassa silloin, jos asiointisi vaatii täydennystä tai selvitystä, tai kun asia on ratkaistu. Asioinnin ollessa käsittelyssä voit lisätä omaehtoisen täydennyksen valitsemalla asiointitilassa ”Lisää täydennys” ja lähettämällä täydennyksen käsittelyyn. Halutessasi voit tallentaa saamasi päätökset ja muut dokumentit asiointipalvelusta omalle koneellesi.
Välitysliikkeen kannattaa hankkia Suomi.fi-valtuus kaikille, jotka hoitavat rekisteri-ilmoituksia liikkeen puolesta. Suomi.fi-valtuudella valtuutettu henkilö, kuten välitysliikkeen vastaava hoitaja, voi toimia valtuuttajan (välitysliikkeen) puolesta. Hän voi rekisteröidä kiinteistönvälitysliikkeen tai vuokrahuoneiston välitysliikkeen, päivittää rekisteriin merkittyjä tietoja sekä ilmoittaa toiminnan lopettamisesta.
Asiointivaltuuden voi antaa tai sitä voi pyytää Suomi.fi-valtuuksien sivulla kohdassa Anna ja pyydä valtuuksia. Valtuuden voi antaa joko henkilölle tai yritykselle.
Jos sinulla on yrityksen tai yhteisön nimenkirjoitusoikeus tai jos olet yrityksen tai yhteisön toimitusjohtaja, yksityinen elinkeinonharjoittaja tai kommandiittiyhtiön yhtiömies, et tarvitse erillistä Suomi.fi-valtuusrekisterissä olevaa valtuutusta palvelussa asioimiseen.
- Tunnistaudu Suomi.fi-valtuuksiin pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse ”Yrityksen valtuudet”.
- Valitse yritys tai yhteisö, jonka puolesta haluat antaa valtuuden. Valitse sitten ”Anna valtuuksia”.
- Valitse valtuustyypiksi ”Asiointivaltuus”.
- Valitse valtuuden saava osapuoli valitsemalla ”Lisää henkilö” tai ”Lisää yritys”.
- Jos annat valtuuden henkilölle, tarvitset hänen sukunimensä, etu- tai kutsumanimensä ja henkilötunnuksensa tai ulkomaalaisen tunnisteensa (UID).
- Jos annat valtuuden toiselle yritykselle tai yhteisölle, tarvitset sen nimen ja Y-tunnuksen tai EU-maiden ALV-tunnisteen (VAT ID).
- Hae ja valitse Valtuusasiat-sivulla valtuusasiaksi ”Kiinteistönvälitysliikkeen tai vuokrahuoneiston välitysliikkeen rekisteröinti”.
- Anna valtuudelle alku- ja loppupäivämäärä.
- Vahvista valtuus. Jos sinulla on oikeus antaa valtuus yksin, antamasi valtuus on voimassa alkupäivämäärästä lähtien sen jälkeen, kun olet vahvistanut sen. Jos valtuuttajia vaaditaan useampia, valtuus tulee voimaan sen jälkeen, kun jokainen valtuuttaja on käynyt vahvistamassa valtuuden Suomi.fi-valtuuksissa.
Huomioithan, että antaessasi asiointivaltuuden toiselle yritykselle tai yhteisölle, tulee valtuutetun yrityksen tai yhteisön myöntää edustamisvaltuus henkilölle, joka asioi asiointivaltuuden antaneen (yrityksesi/yhteisösi) puolesta.
- Tunnistaudu Suomi.fi-valtuuksiin pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse ”Henkilökohtaiset valtuudet”.
- Valitse Osapuolet-sivulla ”Lisää yritys”. Hae sitten nimellä, Y-tunnuksella tai EU-maiden ALV-tunnisteella (VAT ID) se yritys tai yhteisö, jonka puolesta asiointiin haet valtuuden.
- Valitse ”Pyydä valtuuksia.”
- Valtuusasiat-sivulla valitse Viranomaisasiointi-kategorian valtuusasia ”Kiinteistönvälitysliikkeen tai vuokrahuoneiston välitysliikkeen rekisteröinti”.
- Anna valtuudelle alku- ja loppupäivämäärä.
- Vahvista lopuksi valtuuspyyntö, jolloin pyyntö siirtyy hyväksyttäväksi sen yrityksen tai yhteisön nimenkirjoittajalle, jonka puolesta asiointiin haet valtuuden.
- Yrityksen tai yhteisön nimenkirjoittajan tulee tämän jälkeen kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja käydä hyväksymässä valtuuspyyntösi Vastaanotetut pyynnöt -sivulla. Valtuuspyyntö muuttuu voimassa olevaksi asiointivaltuudeksi vasta, kun pyynnön vastaanottaja on hyväksynyt sen.
Jos et pysty käyttämään sähköistä asiointipalvelua, voit vaihtoehtoisesti tehdä aloitusilmoituksen ja rekisteritietojen muutosilmoituksen myös lomakkeilla. Lomakkeet ja ohjeet ilmoitusten tekemiseen löydät tämän sivun lopusta.
Toimita täytetty lomake Lupa- ja valvontaviraston kirjaamoon joko sähköpostilla osoitteeseen [email protected] tai postitse osoitteeseen PL 20, 13035 LVV.
Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin Katso myös
Katso myös
Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin Lainsäädäntö
Lainsäädäntö
Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin Tiedostot
Tiedostot
Yleinen asiakaspalvelu -laatikko
Yhteystiedot
Lupa- ja valvontaviraston yleinen asiakaspalvelu
Asiointilomake
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 910 (maanantai-perjantai kello 9-15)