Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin

Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin 

Voit tehdä sähköisen asioinnin kautta seuraavat ilmoitukset: 

  • välitystoiminnan aloitusilmoitus (välitystoiminnan rekisteröiminen välitysliikerekisteriin) 
  • välitystoiminnan muutosilmoitus 
    •  toiminimen, aputoiminimen, markkinointinimen muutos 
    • toimipaikan muutos 
    • vastaavan hoitajan muutos 
    • vastuuhenkilömuutokset 
    • välitystoiminnan muodon muutos 
    • vastuuvakuutuksen muutos 
    • välitystoiminnan lopettaminen.  

Ilmoitus tehdään sähköisessä asiointipalvelussa.

Sähköisessä asiointipalvelussa kaikki asian käsittelyyn liittyvät asiakirjat, kuten täydennyspyynnöt, täydennykset, selvityspyynnöt, selvitykset ja päätös löytyvät yhdestä paikasta. Voit tarkastella niitä palvelussa myös myöhemmin. Sähköistä asiointipalvelua voi käyttää vain niissä asioissa, jotka on alun perin laitettu vireille asiointipalvelussa.  

Sähköisessä asiointipalvelussa vireille laitettujen rekisteröinti-ilmoitusten käsittelymaksut ovat edullisempia kuin paperilla toimitettujen rekisteröinti-ilmoitusten käsittelymaksut. 

Vuonna 2025 vireille tulleiden rekisteri-ilmoitusten käsittelymaksut ovat seuraavat: 

  • Kiinteistönvälitysliikkeen ja vuokrahuoneiston välitysliikkeen rekisteröinti maksaa 1086 euroa, jos hakemus tehdään sähköisessä asiointijärjestelmässä. Muussa tapauksessa maksu on 1360 euroa. 
  • Kiinteistönvälitysliikkeen ja vuokrahuoneiston välitysliikkeen rekisteritietojen muutos, jossa on kyse vastaavan hoitajan muutoksesta ja vuokrahuoneiston välitysliikkeen rekisteröinnin muutoksesta kiinteistönvälitysliikkeeksi tai jommastakummasta muutoksista maksaa 485 euroa, jos hakemus tehdään sähköisessä järjestelmässä. Muussa tapauksessa maksu on 610 euroa. 
  • Kiinteistönvälitysliikkeen ja vuokrahuoneiston välitysliikkeen vastuuhenkilöitä koskeva rekisteritietojen muutos maksaa 545 euroa, jos hakemus tehdään sähköisessä asiointijärjestelmässä. Muussa tapauksessa maksu on 655 euroa. 

Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin

Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin Katso myös

Katso myös

Ohjeet välitysliikkeille sähköiseen asiointiin Tiedostot

Tiedostot

Yleinen asiakaspalvelu -laatikko

Yhteystiedot

Lupa- ja valvontaviraston yleinen asiakaspalvelu

Asiointilomake​
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 0295 256 910 (maanantai-perjantai kello 9-15)​