Talousvesi pääsisältö sv

Hushållsvatten och varmt bruksvatten

Hushållsvatten, dvs. kranvatten och varmt bruksvatten, ska vara ofarligt för hälsan och lämpligt för sitt användningsändamål. Tryggandet av vattenkvaliteten ska grunda sig på beredskap och riskhantering. Tillstånds- och tillsynsverket styr och ger råd till de kommunala hälsoskyddsmyndigheter som övervakar hushållsvattnets kvalitet. 

Hushållsvatten är vatten som används som dricksvatten i hushåll, för matlagning och för andra hushållssyften såsom upprätthållande av allmän hygien. Hushållsvatten är också vatten som används i offentlig eller kommersiell verksamhet i syfte att användas av människor och för tillverkning, förädling, förvaring och marknadsföring av livsmedel. Med varmt bruksvatten avses i sin tur vatten som värms upp i byggnadens vatteninstallationer. 

Den kommunala hälsoskyddsmyndigheten övervakar regelbundet kvaliteten på det hushållsvatten som används i vattendistributionsområdet och kontrollerar att egenkontrollen vid den anläggning som levererar hushållsvatten är tillräcklig. Syftet med myndighetstillsynen är att säkerställa att hushållsvattnets kvalitet följer bestämmelserna och inte orsakar sanitära olägenheter. Hushållsvattnet får inte innehålla några organismer såsom bakterier, virus eller parasiter eller andra skadliga ämnen i sådana mängder att de kan medföra fara för människors hälsa. Hushållsvattnets kvalitet undersöks desto oftare ju mer vatten anläggningen levererar eller ju mer vattnet används i vattendistributionsområdet. 

Om hushållsvattnet inte uppfyller kvalitetskraven och om vattnet kan medföra olägenheter för hälsan, ska den kommunala hälsoskyddsmyndigheten tillsammans med den anläggning eller någon annan verksamhetsutövare som levererar vatten utreda orsakerna till störningarna i vattenkvaliteten. Den kommunala hälsoskyddsmyndigheten kan vid behov ålägga verksamhetsutövaren att rätta till situationen och ge vattenanvändarna anvisningar om hur sanitära olägenheter kan förebyggas. 

Tillstånds- och tillsynsverket kan bevilja undantag från uppfyllandet av de kemiska kvalitetskraven på hushållsvatten. Undantag från uppfyllandet av övriga kvalitetskrav eller kvalitetsmål kan inte beviljas. En anläggning som levererar hushållsvatten eller någon annan verksamhetsutövare kan ansöka om undantag för den tid reparationsåtgärder pågår, dock för högst tre år. Undantag kan endast beviljas om anskaffningen av hushållsvatten inte kan skötas på något annat skäligt sätt och undantaget inte medför sanitär olägenhet. Närmare anvisningar om ansökan om undantag finns i del 1 av tillämpningsanvisningen om bestämmelserna om hushållsvatten. Anvisningarna hittar du i slutet av denna sida.

Anmäl misstanke om sjukdom eller men som beror på hushållsvatten

Du kan göra en anmälan om sjukdom eller misstanke om olägenheter på grund av hushållsvatten eller badvatten (inklusive bassängvatten till den kommunala hälsoskyddsmyndigheten. Gör en anmälan om sjukdom eller misstanke om olägenheter i ilppa-tjänsten. Ilppa är en elektronisk anmälningstjänst för miljö- och hälsoskyddet som upprätthålls av Livsmedelsverket.