Pågående ärenden överförs till Tillstånds- och tillsynsverket från regionförvaltnings-verken, Valvira och NTM-centralerna

Utgivningsdatum 3.12.2025 10.43 | Publicerad på svenska 18.12.2025 kl. 17.30
Typ:Nyhet

Ärenden som har inletts vid Valvira, regionförvaltningsverken och NTM-centralerna överförs vid årsskiftet till Tillstånds- och tillsynsverket eller de andra behöriga ämbetsverk dit uppgifter från de nuvarande ämbetsverken överförs.

Från den 1 januari 2026 fortsätter Tillstånds- och tillsynsverket handlägga de pågående ärenden som överförs till verket. De uppgifter och handlingar som kunden lämnat in överförs automatiskt till Tillstånds- och tillsynsverket och kunden behöver inte lämna in dem på nytt.

Kunden kan kontakta de nuvarande regionförvaltningsverken, NTM-centralerna och Valvira fram till utgången av 2025. Från och med ingången av 2026 kan kunden kontakta Tillstånds- och tillsynsverket. Tillstånds- och tillsynsverkets kontaktuppgifter finns på lvv.fi/sv/kontaktuppgifter.

Ämbetsverksspecifik information om de ärenden som överförs

Alla Valviras uppgifter överförs till Tillstånds- och tillsynsverket. Även alla pågående ärenden vid Valvira överförs till Tillstånds- och tillsynsverket.

Största delen av regionförvaltningsverkens uppgifter överförs till Tillstånds- och tillsynsverket och således överförs även största delen av de pågående ärendena vid regionförvaltningsverken till Tillstånds- och tillsynsverket. Uppgifter och pågående ärenden som anknyter till djurhälsa och djurvälfärd samt livsmedel överförs till Livsmedelsverket. Uppgifter och pågående ärenden inom konkurrens- och konsumentförvaltningen överförs till Konkurrens- och konsumentverket.

Pågående ärenden vid NTM-centralerna överförs till Tillstånds- och tillsynsverket, livskraftscentralerna eller Traficom. Största delen av NTM-centralernas miljörelaterade uppgifter överförs till Tillstånds- och tillsynsverket.

Tillstånds- och tillsynsverket